The Butterfly Button
רוצה להבין את הטעם לקושי במצווה

שאלה מקטגוריה:

אני נשואה באושר ב"ה כשנה וחצי, ובאמת רוצה להבין יותר את הטעם של מצוות הטהרה.את העניין של ספירת שבעה ימים.
מה העניין של ה7 ימים דוקא?? אשמח לתשובות מכל רובדי התורה, דרש, רמז, פשט וסוד.
הפשט לבד לא יתישב על דעתי.
תודה

תשובה:

שלום לנשואה באושר

שאלתך הכנה והמרגישה לקחה אותי למסע בזמן של ימי נישואי הראשונים. אז שאלתי את עצמי השכם והערב- עד איפה ? עד איפה למען השם נכנסת ההלכה לתוך החיים? .אהבתי מאוד את מצוות הטהרה אך התקשיתי ,באמת נוקבת עם ריבוי הפרטים ודקדוק העינינים ,וכל יום מן השבע ,כמוך, התארך לי עד לאין קץ.

מחשבות מסוג הזה -הן כמו רכבת משקשקת שיכולה להביא לשני יעדים שונים בתכלית.

היעד הראשון הוא רובוטיזציה של כל העסק-"אני עושה כך כי ככה וזהו". מה שקראו חזלי"נו-מצוות אנשים מלומדה,  מצווה שאין בה לא טעם ולא לחלוחית .

התחנה הנגדית שאפשר לעגון בה מתוך תחושתך הנשית והחיה-היא חיבור אמיתי ופנימי למצוות הטהרה ולמצוות בכלל.

זהו מסע ארוך ומאתגר של הבנה שכלית והתגבשות רגשית סביב היותינו עבדי השם בעולם חמרי שדורש סיפוק מידי ואינו מוכן לשהות על מנת לזקק את ההנאה לכלי עמוק שיש עימו גם טעם ומשמעות.

יכולתי לכתוב לך כאן כמה מצוות הטהרה משמרת לאורך זמן(הרבה אחרי שנה וחצי של נישואים טריים) את התשוקה ואת הקשר בין שני  אנשים עיפים ושחוקים.

עוד יכולתי לתת לך סימנים במספר שבע שהוא מספר יהודי בעל משמעויות של שלמות והרמוניה בטבע.

ועוד יכולתי-לתת מסה הלכתית על כך שבימי המקדש ,נשים אכן היו נטהרות אחרי שמונה ימים ,ומאז שחרב הבית ואבדו היכולות ההלכתיות לקבוע את ההבדלים בין טומאת נידה לטומאת זבה ,תיקן רבי זירא שכל הנשים תטבולנה לשבעה ימים נוספים. לאמר לנו שמלכתחילה אכן קבע הקב"ה בתורתו פסק זמן קצר יותר אולם הגלות שהחשיכה את זוהרינו האריכה לנו גם זאת.

אבל לא אאריך בכל אלו. אני רוצה לחשוב עוד מחשבה על הנושא הזה. כמו גם על שאר המצוות וההתחיבויות שאנו נוטלות על עצמינו כנשים יהודיות.

הרב סולוויצ'יק מתאר את איש ההלכה כאדם נלחם ונאבק. לעיתים יש נטיה לצייר את שומר המצוות ככזה המתענג על זיו השכינה עד אין קץ וכל הליכותיו מרופדות בשושנים של  שמחה ושלמות. אבל זוהי התעלמות ממציאות החיים הנפשית שאת (כמו נשים רבות אחרות)מתארת בכנות פשוטה.

נכון, יקירתי, זה באמת קשה. וארוך, ומלא פרטים ופרוצדורה, ויש געגוע וכל שקיעה(לא רומנטית בעליל…) שמסיימת עוד יום  מן השבעה מתבוששת מלבוא.

ולצד הקושי ,ומתוכו פועמת ידיעה ,שיש כל הזמן לתחזק ולטפח  ,שאת שייכת לעם נבחר שקיבל על עצמו תפקיד היסטורי כביר ו ק ש ה של ייצוגו של בורא העולמים פה בעולם הזה. שבעולם שמתפרק מכל משמעות ומחויבות וממילא הופך למנוכר וחסר תקווה ,את נאבקת בחרוק שיניים ובהלמות לב למען רעיון גדול של קדושה ושל חיפוש אחר מי שאמר והיה העולם ,והחיפוש הזה הוא בסופו של דבר בפרטים הקטנים, בגוף השוקק, בספירה העקבית ,בטכניקה ההלכתית ה"יבשה".

זו בחירה לא פשוטה כלל ועיקר, זו דרך ארוכה השמורה למיטיבי לכת שיש להם נ"צ ברור וגבוה בזמן שכל החבר'ה (טובים ונפלאים ככל שיהיו…) משתזפים ברביצה כיפית על החול…

יקירתי, פתאום זה בא. אחרי שנים של התמסרות נחושה לרעיון, כשכבר יש פתאום ילדים בתמונה והסיפוק הפיזי  קצת מתמלא ונרגע(אינה דומה אנרגיה מינית של תחילת הקשר לחיבור עמוק של המשכו) כשהנשמה מבינה שיש עבר והווה ועתיד והמאוויים הגדולים מתרכזים פתאום בדור ההמשך ובתחושה פנימית של משמעות בחיי ,או אז אפשר פתאום להבין מה היה בכל ההתמסרות והויתור .

אין לי לתת לך איזו תובנת קסם או עצת פטנטים מחכימה.

אני יכולה לכתוב לך מתוך נסיון חיי הצנוע והנאבק שיש שכר לעמל ההמתנה הזה ואיני מתכוונת לשכר העתידי המובטח בעולם הבא.. יש שכר נפשי ,רגשי ורוחני שצומח לאט לאט מתוך עידונה של התשוקה בידיעה שאת בוחרת להשתייך לקבוצת איכות מצומצמת שנוטלת על עצמה את מלאכת העברת המסורת הנצחית . שקמה כל בוקר בצניעות ובענווה לתקן עולם במלכות שד-י.

 

מרטין זליגמן היה הנשיא הapa-האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה  הוא עשה מהפך גדול בפסיכולוגיה האמריקנית כאשר ביקש לצמצם את העיסוק בחולי ובדיכאון ולהרחיב את המחקר על הגורמים לאושר ולהצלחה בחיים .

מחקריו העמוקים מדברים על כך שהנאות אינן מצליחות לגרום לנו לאושר של ממש אלא רק לרגיעה זמנית, משמעות לעומת זאת מייצרת תשתית נרחבת לחיים של שלמות רגשית ושמחה.

את ספרו הנפלא הוא מסיים כך: "החיים הטובים מורכבים מהפקת אושר  משימוש בחוזקותיכם…חיים עם משמעות מהווים נדבך נוסף ואם אלוקים מגיע בסוף הרי שאלה חיים מקודשים".

אצל כל מי שמתכוונן לשמור על הלכות טהרה נמצא אלוקים, לא בסוף, אלא באמצע ולעומק במצרי האיפוק כמו גם בחדוות ההתאחדות.

מדוע שבעה ולא שלושה?-אני מזמינה אותך לצאת למסע ולקרוא, לעיין להחכים במשמעות השבע.(עדיף שתלמדי לדוג מאשר שאבשל לך איזו קציצת דג אפורה, הלא כן?)

אם תעשי זאת מתוך הידיעה שהקושי הזה הוא בנין אב לחיים של אמת נצחית ומשמעות עמוקה שאין לה תחליף בשום הנאה פיזית מרוכזת ורבת זיקוקין ככל שתהיה – הרי שמובטחת לך שמחה גדולה.(לא ,לא גן של וורדים, על זה לא התחייבתי בכלל.)

 

מאחלת לך שעבודת הברור המרגשת שלך תמשוך אל הקשר בינכם שכינה, משמעות ועונג גדול.

אתי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לדבר עם הבת על נושאים צנועים?
שלום רב וברכות על פעילותכם החשובה אנחנו זוג חרדי סטנדרטי נוטים יותר לכיוון פתוח אבל ברמה גבוהה לפני כחודש ביתנו הבכורה בת ה14 רמזה לאשתי בשיחה ביניהן כי היא מודעת לכל מה שצריך לדעת בעניינים אינטימיים של בינו לבינה לא נבהלנו והזמנו אותה לשיחה בכל עת שתחפוץ אתמול התקיימה השיחה...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן