The Butterfly Button
קשה לי עם שיח ההכשלה סביב צניעות

שאלה מקטגוריה:

לאחרונה קראתי ספר כזה על הלכות צניעות וגיליתי דברים חדשים.
אני רק רוצה לציין שאני באה ממשפחה מאד חזקה, והולכת עם לבוש צנוע והכל.
הבעיה שלי הייתה שכל שנייה בספר היה כתוב “כדי לא להכשיל”, “הוא (מי שיסתכל)יירש גיהינום” , “את מחטיאה את הרבים” וכל מיני ציטוטים מהגמרא התורה ומה לא. ולמרות שאני הולכת ממש צנוע והכל נורא מציק לי העניין.
כל הצניעות שלי חייבת להיות כדי שגבר לא יסכל עלי ואם לא כל אז לפחות רוב?
נכון שאני מכסה את הגוף כדי לשמור על הכבוד שלי, אבל בשביל זה לכאורה אין בעיה ללכת עם בדיוק בדיוק ועם בגדים צמודים. אז כל הדרישה המטורפת בצניעות נובעת בעיקר כדי שלא יסתכלו עלי גברים.
עכשיו, כן, אני ממש לא רוצה שגברים יתחילו להסתכל עלי, אבל זה כל כך מעצבן שאסור לי כל כך הרבה דברים בלי יצרים של בן.
הוא לא יכול לשלוט בעצמו? היה כתוב שם שלא לשמור צניעות זה בבחינת “לפני עיוור לא תיתן מכשול” – ברצינות? עיוור? הוא לא יכול לשלוט על המח שלו?
אם אני הולכת ברחוב ורואה גבר יפה אני לא מתחילה להכשל בו, לחשוב עליו ולא יודעת מה עוד. אז מה ההבדל?
מה זה הדבר הזה?
כאילו, בן הולך ברחוב, רואה אותי, טאק, עובר עברות, הרהורים?
ממש קשה לי להבין את זה…
ונניח שכן – למה אני הרעה בעסק? למה אני זאת שמכשילה, גורמת לו לירש גהנום ולא יודעת מה עוד…
נכון שכל ישראל ערבים זה לזה וכו’ ואני באמת הולכת צנוע, אבל אם מישהו הסתכל עלי וחטא למה אני אשמה? בעיה שלו!
מעניין אותי, אם נניח ביקום מקביל בלי גברים היה מותר להיות פחות צנועות.
זה פשוט ממש מתסכל להתחיל לראות כמה את יכולה להכשיל ולהחטיא כשאת בסך הכל הולכת ברחוב. ואיזה עונשים את מקבלת על זה! מה את אשמה שהוא התחיל להסתכל ולחשוב? שיסנן את המחשבות שלו!
זה נשמע כאילו לגבר שרואה את עצמי אין שליטה על עצמו. הוא רואה מישהי לא צנועה לגמרי ובום היצר שלו מתחיל להתעורר?
זה ממש מתסכל לקרוא על כמה שאת מכשילה, על כל העברות שהגבר עושה בגללך.
כן, מאד יפה להתחיל לדבר על מעלת הצניעות וכמה זה חשוב וכמה שכר את מקבלת על זה אבל אולי היה הרבה יותר נחמד אם באיזה יום קיץ הייתי יכולה להיות קצת פחות צנועה ולא להתחיל לפחד שאיזה בן יראה אותי ויתחיל להכשל.
תודה מראש!

תשובה:

שלום יקרה

זמן רב חלף מאז שאלת את שאלתך מלאת החיים והענין והרבה מים רבים עברו בנחלי הארץ ואולי גם אצלך זרמו מחשבות רמות בזרם התודעה ובכל זאת הנה כמה מילים לתהיותייך.

אינני יודעת איזה ספר קראת ומהי השפה שבה משתמש כותב הספר. נראה שהרעיון החכם והעתיק והציווי המחייב ( גם אם לפעמים מעיק) של צניעות נכתב בו בשפה שהיא קשה לך ואינה מותאמת לרגישותך הרבה ולנשיותך המבורכת שאינך רוצה להתבייש בה. ( ובצדק! כל כך בצדק!)

ובכן לפני שנדבר קצת על צניעות נדבר על שפה וסגנון- התורה רחבה מיני ארץ ועמוקה מיני ים וכמניין בני האדם בדרך לפסגה כך מנין השבילים על מדרונות ההר.

ישנן נשים שמתחברות מאוד לשיח המכשלה והאיסור, הזהירות וההמנעות על כן טוב להן לקרוא את הספר הנ”ל ולהתפתח רוחנית בשפה שלהן. וישנן, כמוך למשל שחוטפות גרֶדּת מצויה מנימת הדברים העולה מן הספר. אין זה אומר שהערכים המצויים בליבתו של הכתוב מוטעים. זה בהחלט אומר שיש לך סגנון אחר ועלייך לחתור ולמצוא את דברי התורה בטעם המתיישב על ליבך.

כשהייתי צעירה נהניתי מאוד לקרוא את סדרת ספרי ” אל המקורות” שעסקה בברור יסודות האמונה והיהדות באופן המדבר אל ליבם של רחוקים. היו לי כמה חברות שהזדעזעו מכך וחשבו שאילו דברי כפירה הזורעים בלבול בלב האדם הפשוט.

אולם מה אעשה ורק כך הצלחתי באמת למצוא טעם ומתיקות בעבודת השם?

הלכתי לשאול מורה חכמה והיא שאלה אותי שאלה פשוטה: האם בעקבות הקריאה את רוצה לאכול בשר חזיר או שאת מחפשת אחר כך עוד תובנה? עוד מחשבה חדשה על עולמך הרוחני? עוד רגע של קרבת השם.

התשובה הייתה ברורה. (חזיר זה בחילה והשיר “למדיני לעשות רצונך” קיבל עוד עומק…) על כן אני המשכתי להתענג על מאמרים המסבירים את מהות הקיום והן, חברותי המקסימות, התרגשו עד עומק הלב מקריאת העלונים של הרב איקס.

צניעות היא ערך נפלא שקיבל בספר הנ”ל ביטוי שאינו מתיישב על ליבך. קורה- יש מי שאוהב שוקולד למריחה ויש מי שטחינה מגוונת לו את הארוחה.

על כן הניחי לסגנונו של הספר הנ”ל וחפשי לך מחשבות על צניעות בטעם שלך.

עד כאן לענייני סוכר ופלפל.

ועכשיו לענייני חצאיות ומכנסיים.

ובכן- לשאלתך, יקירתי, על מכשלה ויצר, בנים ובנות. בעולם הפילוסופיה ישנן שתי תפיסות כלליות המכנסות תחת מטרייתן הרבה מאוד תאוריות ורעיונות.

תפיסה אחת נקראת השקפת עולם גדורה וזו שלעומתה מכונה השקפת עולם בלתי גדורה.

תפיסת העולם הגדורה גורסת שהאדם אמנם נולד עם רצון אל הטוב אולם יש בו גם הרבה דחפים, טעויות, יצרים ואזורי מכשול וקושי. זוהי השקפה שמאמינה מאוד בתיקון אך אינה הולכת שולל אחרי כל הכרזה כי העולם הוא רק טוב והאדם כולו דבש וחלב.

תפיסת העולם הבלתי גדורה מניחה כי האדם הוא יצור של פלא, כי שאיפותיו תמיד אל הטוב המוחלט כי אם רק נסיר ממנו לחץ וקושי הוא ילבלב ויגיע רחוק.

אם נעמיד את תפיסות העולם הללו מול רעיון הצניעות נגלה כי רוב האנשים בעלי התפיסה השמרנית, הגדורה ,מבינים כי אכן יש לנו יצרים, כי העין רואה והלב חומד ועל כן יש צורך למתן את הדחף שלנו ולעזור לאנשים, ובמיוחד לצעירים, שעוד לא למדו מספיק על העולם ועל עצמם, לנהל את הרגשות והחוויות באופן בונה ולא מציף ומציק.

לעומת זאת אנשים בעלי תפיסת עולם לא גדורה יאמרו שיש לאפשר (כמעט) הכול- ומה פתאום להגביל ולבסוף האדם ילמד ויגיע אל הטוב. וכיסוי- זה דיכוי. וצניעות- זו טעות.

זו תפיסת עולם יותר מידי אופטימית, היא מעניקה לאדם חופש גדול מאוד אך לוקחת ממנו פעמים רבות את היכולת לארגן את רצונותיו, לשלוט בעצמו ולכוון את חייו לטובתו.

היא נותנת חרות אך גונבת משמעות ויכולת התמודדות.

את קובלת על חוסר הסימטריה בין בנים ובנות. אכן מחקרי מוח מוכיחים שיש חוסר סימטריה. בנות מצליחות לסנכרן מהר יותר בין החלק הדחפי שלהן (קוראים לו אמיגדלה והוא נמצא קרוב יותר לעורף ) לבין החלק החושב והממתן שלהן. ( קוראים לו נאו-קורטקס והוא מונח בעדינות פלאית מאחורי קמטי החכמה שיש במצחינו). גם בנים מצליחים להשליט את עולמם החושב על עולמם החושק אך לרוב ( בלי הכללה גסה, תמיד יש יוצאים מן הכלל) זה עולה להם במאמץ גדול יותר.

ואם, יקירתי, מדברים על חוסר סימטריה- מצוות הצניעות בראיה ובמחשבה מוטלת על בנים באופן הרבה פחות סימטרי משהיא מוטלת על בנות. בן שלוקח ברצינות את חוקי התורה מחויב לאיפוק ולמיתון הרבה יותר מבת שמדקדקת באורך החצאית.

אני יודעת שישנן מחשבות עולם נאורות ובלתי גדורות שחושבות שכל הדיבור על דחף ויצר הוא מיותר וישן וחשוך. ויש לראות כל בן ובת רק על פי נשמתם ולא דרך הדחף.

אולם אני דווקא מאוד מעריכה את הדחף היצרי, ביטולו של הדחף מוביל לביטול החיים. לדחף היצר יש מקום חיובי אדיר ונכבד בקשר בין איש ואישה, באופן בו הוא מתועל נכון לברית בה מתחייבים באהבה וברצון לחיות חיים של הנאה, שמחה וחיבור.

עולם שמבקש לבטל לחלוטין את הדחף מסתכן בזוגיות שאין בה הנאה וריגוש אלא רק מפגש של קליפה בלי תוכן.

יש יצר, נכון.

בנים (לרוב) מהירים יותר ביצרם. ובנות ( דרך כלל) מתונות בו יותר. חברה צודקת ומערכת ערכים נכונה לוקחת בחשבון את כל זאת ומארגנת אורח חיים שמקל על הצדדים לחיות חיים שיש בהם מודעות עמוקה ליצר על תהפוכותיו ותרומותיו לצד כלים ( גם של עשה וגם של לא תעשה) לווסת, לתעל ולמתן אותו.

העניין אינו את- דינה או שולי או רינה- שמכשילה אותו- משה או דוד או חיים לייב.

העניין הוא גדול הרבה יותר: האם אנחנו מבקשים חברה מוסרית, ראויה ומתונה שמתחשבת הן באיש והן באישה ומסייעת להם לארגן את הדחפים האנושיים שלהם באופן בוגר ושקול.

או שמא כל אחד ואחת נמצאים על אי בודד, שקועים עד צוואר אך ורק בתחושותיהם ובדחפיהם כל הדרך אל בנק ההנאות המקומי.

אין כאן מאבק של בן מול בת אלא עמידה שלך וגם שלו ( בהפרדה…) מול מי שעשה אותך אישה ואותו איש.

ומעבר לכל זה, יש גרעין של אמת בתחושתך.

צניעות- אכן יוצאת מנקודת הדחף ( למרות שהיינו רוצות לחשוב שאנחנו רק מלאכיות עם כנפיים…) אך היא בוודאי לא רק זה.

צניעות בוגרת ממריאה מעל הדחף ומבקשת חיים שיש בהם התחשבות בכלל בזולת וברגישויותיו.

(האם נעים למי שלידי? האם אני משתלטת על המרחב או שמא אני מודעת לכך שיש כאן עוד אנשים ונשים עם רגישויות, רצונות וצרכים?).

צניעות מפותחת אינה חוששת רק ממצווה או עבירה אלא מבקשת ליצור מרחב לרבדים רוחניים של המציאות, לאפשר גילוי של הנפש והנשמה לא רק דרך הרובד החיצוני המשתלט על העין, אלא גם דרך רבדים פנימיים, איטיים ועמוקים יותר.

כתבתי אך מעט, בתקווה שזו כתיבה בטעמך והשארתי לך עוד עומקים רבים לתור בהם את מצוות הצניעות שאולי מתחילה בצווארון הסיני אבל נכנסת משם אל תוך הלב ואחר כך מתעופפת לשמיים ולאור.

אתי

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

5 תגובות

  1. השאלה הזו עוררה בי שאלה שתמיד שאלתי.
    לא הבנתי לצורך העיניין מה זה משנה עם מי שכתבה את זה היא רגישה או לא זה לא המניע לשאלה.
    בבסיס השאלה אני באמת שואלת איפה הצדק?
    האם נכון לסגור מישו אחד כי יש מישו שלא שולט בדחפים שלו?
    האם נכון לסגור את האישה כי לגבר יש בעיות עם היצרים שלו?
    האם זה לא מייצר מין מצג לגבר של מבינים אותך אתה אף פעם לא אשם זה רק הנשים מכשילות?
    כן , קשה לי עם זה….
    וזה לא משנה מה היה כתוב בספר שהיא קראה.
    כי בתכלס באמת מצוות צניעות נועדה שלא להכשיל את הגברים.
    ואני שןאלת למה פשוט לא ללמד אותם לשלוט ביצרים?
    האם הןא חיה ורק אני בן אדם?
    ןאם זה שהוא חיה למה אני כאישה צריכה לסבול?
    למה האשמה עלי?
    זה כמו לומר אל תמכרו אוכל לא כשר ברחוב כי זה מחייב אנשים לקנות…
    לא , יש גם אוכל לא כשר ברחוב ואנשים צריכים לשלוט ברצונות שלהם ולא לקנות מה שלא כשר….

    אשמח לתשובה זה ממש משו שהפריע לי…

    תודה רבה:).

  2. אם תרצי, מוטרדת יקרה,
    טרדתך היא תמצית השאלה עד כמה אני “מונאדה”- בועה שחיה לעצמי בעולם ועד כמה אני חיה כאן מתוך התחשבות בסובב אותי. ובלשון מעט יותר מופשטת: מה חשוב יותר: זכויות הציבור או חרותו של היחיד.
    אולי ארעיש בלי גבול- ואם לשני זה קשה אז שיאטום את אזניו…
    ושמא אלקק שלגון חלבי ליד חברה שאלרגית לחלב ואם קשה לה אז שתסתלק.
    זהו מתח קיומי מובנה בכל אדם ובכל חברה.
    לעוף על עצמי בלי לשים לב לצל שאני מטילה, או אולי להתאים קצב עם חברי הלהקה שסביבי גם אם יכולתי לעוף מהר יותר.
    זה נכון שגברים אמורים לשלוט ביצריהם- וכמו שכתבתי בתשובתי הם מחויבים הרבה יותר מנשים לשליטה ולאיפוק.
    אולם אין כאן מלחמה בין נשים וגברים-
    יש כאן מסע משותף של נשים וגברים כאחד לעבר חיים בעולם יותר מתוקן, יותר מעודן, יותר מתחשב.
    הוא הגבר- יעשה את שלו ואת האישה- טוב תעשי אם תשאלי את עצמך
    עד כמה נוכחותי על כל רבדיה ( הקוליים, האופנתיים, הפיזיים…) לוקחת בחשבון נוכחויות אחרות בסביבתי.
    דווקא בגלל שלא הוא ולא את חיות- אלא מהויות אנושיות הנושאות צלם אלוקים בתוכם.
    דווקא משום כך- יש מקום להתנהלות שלוקחת בחשבון את מי שבסביבה.
    חכמת הקבלה מספרת לנו שאלוקים- האינסופי, הבלתי מוגבל כלל, צמצם את עצמו ואת אורו השורף כדי שאנו- בני האדם נוכל להתקיים.
    אולי כדאי ללכת בדרכיו ולצמצם מעט- כדי לאפשר לבני אדם- נשים, גברים, בעלי דחף ובעלי רוח כאחד להתקיים לצידנו בנחת ובשלום.

  3. קודם כל תודה רבה לכותבת השאלה אני חושבת שהיא מיצגת הרבה מאוד נשים חרדיות צנועות אז למה להתמקד בהחטאת הגבר ולא במעלת הצניעות והשכר אני רוצה להוסיף על השאלה של אתי כאשר מדברים על צניעות האישה וגם אם כל הנשים החרדיות יהיו צנועות אנחנו לא פותרים את בעית הגברים בקשר למכשול שהרי חוץ מנשים חרדיות יש עוד הרבה נשים בעולם יוצא שלא משנה מה האישה החרדית תלבש תמיד בסופו של דבר הגבר יהיה צריך לשלוט ביצריו אז בעצם לא פתרנו את הבעיה אולי קצת הקטנו אותה אבל שוב תמיד יהיו נשים שלא יתלבשו בצניעות .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך עושים את המעבר הזה מרווקות לנישואין?
אני בגיל 20 לפני שידוכים בחור חרדי בישיבה כמו כולם בגיל 14-15 נחשפתי לדברים ועליות וירידות ביר״ש אבל ב״ה צולחים את זה היום כשאני חושב על שידוכים עולה בי מחשבה של איך אני מגיע למקום הזה של אחרי החתונה להיות עם אישה שכביכול גדלנו בידיעה שזה לא טוב ושמירת נגיעה...
מחשבות אחרי כנס צניעות...
שלום וברכה ותודה רבה על אתר כל כך מיוחד. השאלה שלי לא מקורית ולא באה לחדש שום דבר, היא גם מאוד ספציפית לפרט אחד מסויים (כבר תגלו…) אבל היא מציקה לי ואני מקווה שתוכלו לעזור.. היה לנו לאחרונה כנס בסמינר, מיזם מאוד מבורך ויפה שפועל אצלנו כבר כמה שנים שבו...
יש לי הרבה התלבטויות ובלגן בראש על צניעות ואינטרנט
תודה רבה על המקום שאתם מהווים בציבור שלנו!!! יש לי שאלה בנוגע לצניעות, אני כל כך מבולבלת אם מה אסור מה מותר מה חומרא ומה סתם תקנון. הבעיה הראשונה שלי זה גרביים, אני מתמודדת עם כל כך הרבה דברים אחרים הרבה יותר חשובים ואני מרגישה דפוקה על המאבק הזה, וכל...
לא מצליח לשמור עיניים בשכונה החרדית שאני חי בה
הי אני אברך נשוי לכמה שנים וגר בעיר שנחשב חרדי בארץ. אני מאד משתדל לשמור על העינים שלי ולא להיות כל כך סקרן על כל מה שהולך בסביבתי. אבל אני מוצא שהחיים שלנו במגזר החרדי מתנהלים באופן כל כך פתוח כזה שאין סיכוי שלא רואים הרבה נשים במשך ההליכה בחוץ...
אני מכשילה?!
קודם כל תודה רבה על האתר היותר ממדהים הזה!! אשמח לשאול שאלה שמעיקה עלי מאד!! ב”ה הקב”ה נתן לי יופי טבעי. ואני נורא מפחדת שאני מכשילה עם היופי הזה גברים. ואסביר את עצמי אני יודעת שאם אני לא מדגישה ביופי דברים שאסור ולא צריך זה לא אשמתי ואין לי מה...
למה הקב"ה לא היה יכול ליצור עולם ללא כל הדבר המאוס הזה?
אני נערה באמצע שנות העשרה לחיי, לומדת בתיכון חרדי מיינסטרים. הנושא של אהבה ומיניות מעסיק אותי מאוד, ואני יודעת שהוא מעסיק רבים ורבות בגילי, אבל אני מרגישה שאותי הוא מעסיק קצת יותר. באופן כללי אני טיפוס מעמיק, חושב מנתח ולא מקבל כל דבר כמובן מאליו, ויכול להיות שזו הסיבה לכך....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן