The Butterfly Button
קשה לי להתפלל במניין

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה
אני גר קצת רחוק מהבי”כ ולא תמיד יש מניין מה שאומר שלא תמיד אני הולך להתפלל בציבור
יש לי אפשרות להתקין מכשיר האזנה בבי”כ כדי שאוכל להאזין לתפילה מכול מקום
האים זה נחשב לתפילה בציבור ? ואם כן אז בדיעבד?
ואם אני מתקין מכשיר אז מה שיקרה זה שלא תמיד אני ילך לבי”כ אפילו מתי שאני יכול בגלל שהמכשיר נותן לי אפשרות
יות קלה להתפלל מהביית במניין אבל מצד אחר זה יגרום לי להתפלל בציבור מתי שאין באפשרותי ללכת לבי”כ
מבקש תשובה אם כן וגם עצה אם כדאי לי להתקין במקרה שמותר לי על פי הלכה
ממתין לתשובה תודה רבה

תשובה:

שלום לך

ראשית – אני רוצה לציין את התפעלותי הרבה, משאלתך ניכרת יראת השמים והרצון האמיץ לקיים את מצוות ה’, אתה ככול הנראה אדם רציני יצירתי ומנתב את היכולות שלך לעבודת ה’, יישר כוחך.

בנוגע לשאלה, את התפילות תקנו האבות הקדושים, אברהם – תפילת שחרית, יצחק – תפילת מנחה, ויעקב – תפילת ערבית, את התפילות הללו הם התפללו ביחידות כפי שמתואר בפסוקים. בהמשך השנים תקנו אנשי כנסת הגדולה שאת התפילה יתפללו במניין אנשים  ולא ביחידות, והטעם –  סוד גדול שגילו לנו חז”ל על פי הפסוק בתהילים – “אלוהים ניצב בעדת אל” שעשרה מישראל שעוסקים בתורה ובתפילה שכינה שורה עימהם. וכן “ונקדשתי בתוך בני ישראל” ודרשו חז”ל כל דבר שבקדושה לא יהיה פחות מעשרה.

יש כאן משהו מאוד מרגש – תתאר לך שיש לך אפשרות להתפלל יחד עם יהודי צדיק, ראש ישיבה גדול, אחד מהראשונים אולי הרמב”ם, תתאר לך שמזמינים אותך להתפלל עם רבי עקיבא או אליהו הנביא. מלמדים אותנו חז”ל שכאשר אנו מתפללים במניין אנו מתפללים בצוותא עם הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, יותר מכך –  כאשר אנו מגיעים לבית הכנסת בין העשרה הראשונים אנו אילו שגורמים לקדוש ברוך הוא להצטרף אלינו, אנו מזמנים אותו – והוא נענה. הסיבה שכנסת הגדולה תקנו תפילה במניין היא שעד אז היו מעלות של נבואה – באבות הקדושים, או הקרבת קורבנות  במשכן ובבית המקדש, אופנים נוספים להשראת השכינה, אולם משנסתלקה הנבואה ובטלו הקורבנות תפילה במניין הינה האופן הראוי והמומלץ ביותר להשיג מעלה גדולה זו.

יתר על כן, כל אחד מאתנו מקווה שתפילתו תתקבל ברצון ושבקשותיו יענו, גילו לנו חז”ל סוד נוסף  שהתפילה שאדם מתפלל עם הציבור מתקבלת, שנאמר “פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב לִי כִּי בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי”. וגם כשלא כוונו כל כך בתפילתם, אין הקב”ה מואס בתפילתם של רבים. תפילת היחיד נכללת בתפילת הציבור ועולה למעלה ומתקבלת בקלות רבה יותר, מעיין “עסקת חבילה”  לעומת זאת כאשר אדם מתפלל ביחידות – תפילתו נמדדת  ונבדקת בפני עצמה, על פי מעשיו כוונת תפילתו ועוד,( כדוגמת שני מסלולי המכס בנתב”ג האדום –תפילת יחיד, הירוק – רבים.

בנוסף לכל אלו, חווית התפילה במניין, החיבור עם אנשים כמוך בעלי אותם אמונות ואתגרים (כולם מתאמצים להגיע…) השירה, הברכות וכל חווית התפילה בבית הכנסת. ברכת כוהנים על סגולותיה ומעלותיה הנפלאות, עניית קדיש קדושה וברכו וכל האקלים הרוחני והמרומם השורר בבית הכנסת (לפעמים הלכה שנאמרת בסוף התפילה יכולה לשנות את כל היום) הופכות את המאמץ של תפילה במניין ובבית כנסת להשקעה כדאית ביותר, בין השורות של שאלתך ניכר בברור שאתה מודע למעלות אלו ומוכן להתאמץ בשבילם.

בקשר לשאלתך באופן ספציפי, אתר זה באופן עקרוני אינו עוסק בתשובות הלכתיות,  בשביל הרקע הכללי אכתוב בקצרה – על אף שתפילה במניין הינה תקנה מדרבנן על כל הקולות שנובעות מכך, סוגיה זו של  עניית אמן דרך אמצעים אלקטרונים נידונה בהלכה, יש הפוסקים לכאן ולכאן. שאלת ההצטרפות למניין בדרך זו הינה שאלה שונה בעליל שכן באופן פיזי אתה לא חלק מהקבוצה ומכיוון שכך אינך נכלל בתפילתם.

מעבר לפסיקה ההלכתית אוכל לומר שהגמרא מתייחסת למקרים שבהם אדם מנוע מלהתפלל במניין, ומציעה לו לכוון תפילתו לשעה שהציבור מתפללין, כלומר להתפלל במקביל לתפילה במניין ספציפי – עדיף המניין הקבוע

 

 

אשמח לשמוע האם קבלת תשובה מספקת לשאלתך

בהצלחה רבה

נתנאל

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

"קיבלתי קבלה ונושעתי"?
אתם בטח מכירים את הסיסמאות של “תרמתי ונושעתי” “הבטחתי ונושעתי” ודומיהן. כל תקופה עוד מישהו צץ עם משהו כזה. ואני לא מזלזל חלילה בכל הקבלות הטובות. אם זה לא לדבר עם תפילין או לא לדבר בבית הכנסת, בשעת התפילה וקריה”ת, קבלת שבת עשר דקות יותר מוקדם, עשרה פרקים ביום ועוד...
שום מעשה טוב לא עשיתי?
אגש לעניין לא לפני שאקדים ואומר שאינני בא חלילה להתריס ולא ממקום של גאווה אני שואל, חלילה וחס. בתפילת יום הכיפורים בוידוי דרבנו ניסים אמרנו “אני יודע בעצמי שאין בי לא תורה ולא מצוות וכו וכו ואני רשע ולא צדיק רע ולא טוב ושום מעשה טוב לא עשיתי” ברגע שאמרתי...
עולות לי שאלות קשות על אמונה בקב"ה
אני אשה חרדית בגילאי ה40. לאחרונה עקב תהליכים שונים אני עוברת תהליך ברור עם עצמי לגבי תפיסתי את השקפתי היהודית. לאחר מחשבה חילקתי זאת לחרדיות, להלכה, ולקב”ה. כל מיני דברים שקיבלתי כמובנים מאליהם ועם סימן קריאה, מתקבלים אצלי עכשיו עם סימן שאלה. כאן בפורמט זה ברצוני לשאול אתכם לגבי 2...
מרגישה לא ראויה להתפלל בתקופה החשוכה שעוברת עלי
אני בת 20, מתמודדת עם דיכאון מג’ורי קרוב לשנתיים. אני אדם רוחני, מאד. תמיד הייתי כזו. מחפשת קשר קרוב עם אלוקים. קשר קרוב מתבטא בעיקר בתפילה. אני אוהבת להתפלל. מחוברת לתפילה, ומאמינה בה מאד מאד מאד. אבל באזשהו שלב, קצת אחרי שהדכאון נכנס לחיי, הפסקתי להתפלל. ולא בהדרגתיות. לא מסוגלת....
לא מחוברת לתפילה ולא מרגישה בוחרת
אני בת 25, מבית חרדי מאוד. מוצאת את עצמי עם המון ספקות ובלבול. יש לי שתי נקודות שהייתי שמחה אם תתייחסו: 1. בנושא תפילה – אני לא מחוברת לתפילה וכמעט ולא מתפללת, אני רואה סביבי הרבה שאומרים שהם רואים בחוש את הכוח של התפילה, אבל כשהם נותנים דוגמאות אני לגמרי...
לבעלי יש קושי עם תפילות ולי יש קושי עם זה....
התחתנתי לפני כשנה וחצי, לאחר שנים ארוכות של שידוכים. ב”ה זכיתי-זכינו ויש לנו זוגיות נפלאה. יש לי בעל אוהב ותומך ומכיל ועוזר כמה שרק יכול וב”ה אנחנו כבר הורים לאוצר נפלא. ב”ה בעלי תלמיד חכם אמיתי, קובע עיתים לתורה כפי כוחו ויכולתו ובאמת מונח בתורה (למרות שבפועל הוא גם עובד...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן