The Butterfly Button
קביעת אבילות ביום השואה

שאלה מקטגוריה:

למה כאשר המדינה קבעה את יום כז׳ ניסן ליום הזיכרון לשואה ולגבורה היהדות החרדית התקוממה וטענה בלהט שלא ראוי לקבוע יום כזה בחודש ניסן שכולו שמחה
לעומת זאת כאשר נדרשים אנו לא להסתפר ולהתגלח ולא לשמוע מוזיקה בימים שבין שביעי של פסח לר״ח אייר בגלל האבילות על פטירתם של תלמידי רבי עקיבא אף אחד לא מהין לבטל את המנהג הזה בטענה שחודש ניסן הוא חודש שכולו שמחה? (אע״פ שישדעות אחרות בקשר לימי האבלות על פטירת תלמידי רבי עקיבא)
אשמח למענה מהיר
בברכה נטע (גבר)

תשובה:

שואל נכבד מאד.

רגישותך לחשיבות זיכרון השואה ראויה לציון. מאורע כל כך טראומתי וקטסטרופלי הכולל השמדת ששה מיליון מבני עמנו, אסור לשכוח אותו מלבנו. בהקשר זה מתאימים דברי הרמב”ם בספר המצוות (עשה קפט) שכתב על מצוות מחיית עמלק: “שציוונו לזכור מה שעשה לנו עמלק מהקדימו להרע לנו ושנאמר זה בכל עת ועת ונעורר הנפשות במאמרים להילחם בו ונזרז העם לשנוא אותו עד שלא תשכח המצוה ולא תיחלש שנאתו ותחסר מן הנפשות עם אורך הזמן”. כלומר, על מעשיו הרעים של עמלק, לא חל ‘חוק ההתיישנות’, אלא להפך. עלינו לעורר את השנאה שלנו כלפיו.

לזכירת השואה והפקת הלקחים הגלומים בה, ישנם אפשרויות שונות ומגוונות. יש מי שיקים ארגון של אמירת ‘קדיש’ על כל אותם שנספו ואין מי שיאמר עליהם קדיש; יש מי שייסד ארגון לימוד משניות לזכר הקדושים; ועוד כהנה וכהנה.

הרבנות הראשית כבר משנת תש”ח, סמוך להקמת המדינה, התלבטה מהו היום הראוי לקבוע בו אבלות לזכר מאורעות השואה. היו שרצו להציע את יום הכפורים, שהוא יום צום כללי בלאו הכי, היו שחשבו על תשעה באב כיום ראוי לכך, כחלק מהקינות הכלליות על חורבן האומה.

אך מועצת הרבנות, והרב הרצוג בראשם, החליטו בשנת תש”ט על יום עשרה בטבת, שבו התחיל החורבן, כיום שבו יזכירו את השואה ובו ישדרו בכלי התקשורת תכנית אזכרה, ובכל הארץ יערכו טקסי זיכרון.

אחת מהסיבות היתה עקב כך שתענית זו הינה קצרה יחסית, ואין מאורע עצוב אחר שעלול להאפיל על האבלות הזו. בניגוד לתשעה באב ויום הכפורים. בנוסף, שילוחים רבים למחנות ההשמדה התרחשו בסמוך לעשרה בטבת.

אך החילונים לא התייחסו לתאריך שקבעה הרבנות, וכבר באותה שנה התנהלו דיונים בכנסת על יום חליפי. אנשי השמאל [בעיקר משורות הפרטיזנים ומורדי הגטאות, כמו אבא קובנר ודוד רמז] לא הסכימו שייערך יום זיכרון לשואה, בלא שתונצח הגבורה במקביל. משכך, הם הציעו את ערב פסח [יג ניסן!] כיום זיכרון לאומי לשואה. בעקבות כך שהמרד המפורסם של גטו ורשה התחיל באותו היום. נציגי המזרחי שהיו בדיון הצליחו בקושי להזיז את התאריך לימים של אחרי פסח.

כך שיום זה תחילת קביעתו בחטא. קרי, בהתעלמות מהממסד הרבני שאכן קבע יום להנצחת הנספים.

משכך הביקורת על יום זה אינה נחלת החרדים בלבד. אלא נחלת רבים משומרי המצוות.

החזון איש (אגרת צז) טען באופן כללי נגד קביעת יום צום ואבל, בנימוק שאין בכוחנו לחדש גזרות ותקנות. אך לא נאמרה בדבריו הסתייגות ספציפית על יום השואה.

אין דמיון בין אבלות ימי הספירה שתחילה נאסר רק נישואין, ותקנה זו כבר מובאת בתשובות הגאונים, ואחר כך הוסיפו גם איסור תספורת [ראה בשו”ע (או”ח תצד)], לבין קביעת הספד בחודש ניסן [ראה בשו”ע יו”ד (שצד), ובשו”ע או”ח (תקמז, ה), וראה גם בב”ח (תקפ)].

בהצלחה.

בניהו.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

המשפחה של בעלי ממש פתוחה
התחתנתי עם בחור ממש טוב וירא שמים, בפגישות הוא עשה עלי רושם מעולה מבחינה ערכית, הבנתי שהוא מגיע ממשפחה פתוחה, אבל לא חלמתי עד כמה, מדובר במשהו שלא הכרתי לפני כיוון שאני מגיעה ממשפחה יחסית שמרנית, והם בסגנון פתוח מאוד, בעיקר מבחינת ההשקפה שלהם, זה מתבטא בנושאי שיחה שמתחילים עם...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אני בחורה חרדית וכואבת את שאלת הגיוס
קראתי קודם את השאלה “אני בחור ישיבה וכואב את שאלת הגיוס”. קראתי את התשובה המיוחדת. הזדהיתי עם כל מילה ומילה מהשאלה. כבחורה חרדית ממשפחה חרדית, האחים שלי אברכים, ויש לי חברות דתיות שמספר המכרים שלהן שנפלו במלחמה הזאת גדול מנשוא, אני חשה המון נקיפות מצפון ומועקה שגם אין להן איך...
יש בי רצון להתגייס
אני בחורת סמינר וקיבלתי עכשיו צו גיוס אני מאוד מאוד מתלבטת מה לעשות אם להתגייס או לא. מילדות חינכו אותי לאהבת ישראל והמדינה ובאיזה שהוא שלב ההורים שלי שינו גישה. זה יצר בי הרבה חיכוכים ויכוחים וכו’ ההורים שלי חוזרים בתשובה ולכל כל המשפחה המורחבת לא חרדים ולכל זה עוד...
כדאי לי לעבור סמינר? אני כבר לא כל כך שומרת מצוות
דבר ראשון רציתי להודות מאוד על הפלטפורמה המדהימה הזאת, היא מחזקת מאוד ועזרה לי רבות. רציתי לשאול- אני בכיתה י”א , ולצערי כבר לא מאמינה בכלל. לא באלוקים ולא ביהדות. וגם לא שומרת מצוות בכלל (גם לא שבת) מבחוץ לא רואים עלי כלום. אני ממשיכה להגיע לסמינר, לנהל חיים חברתיים,...
מדוע לא מדייקים בשיח עם הילדים?
ראשית, אני רוצה להודות לכם על המיזם החשוב “אקשיבה”! אין לכם מושג כמה זה עוזר לי כצעיר, ואני מאמין שזה מועיל לכל אדם עם טיפה חשיבה מעבר למסגרת היום-יום. למרות שאני עדיין לא אבא, אני מתעניין בחינוך ילדים ויש לי שאלה שממש מציקה לי בנושא. אני מודע לכך שחלק מהגישה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן