אני חוזר בתשובה 14 שנה פחות או יותר, ויצא לי להכיר מגזרים שונים: חרדים, דת"ל, חסידים… למדתי בישיבה לחוזרים בתשובה על פי שיטה ליטאית עם שם טוב, והיא מגדירה את עצמה כחרדית לכל דבר, רק עם דגש מסוים על מוסר, בדומה לשיטת 'מדרגת האדם'.
תתקנו אותי עם אני טועה: שאלה שמעניינת כל בעל תשובה היא – ממה מתחילים, והוא מתחיל לקבל מסורת כמו חרדי ממש. אז קודם כל ציצית, תפילין, זה שהכל זה עץ וזה תפתור עם אדמה, תגיד אמן וכו… עם לשאול; למה מתחילים מזה דווקא? התשובה בדרך כלל כי כך קיבלנו מרבותינו הקדושים. כמובן שלא קניתי את זה, והסתכלתי בספרי רבותינו כדי לראות, מה הסדר שהם בחרו. וראיתי שבאמת קיבלו מרבתינו, רק הפכו את רבתינו על הראש. מה שאצל רבותינו בהתחלה, אצלינו בסוף, וכן להפך. למשל: הרמח"ל: יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתאמת אצל האדם – מה חובתו בעולמו(פרק ראשון) ואצלינו:קודם מקיימים הלכה למעשה, ואם יש שאלות על משמעות החיים – זה משובך וזה צריך(בסוף). אפשר לומר: הוא דיבר על חסידות שהיא לפנים משורת הדין, ובכלל זה ספר מוסר!
אם כך, רמב"ם ספר המדע יסודי תורה מצווה ראשונה שם… ספר החינוך מתחיל משש מצוות שחיובן תמידי, שולחן ערוך, בעל הטורים ועוד הרבה שלא הזכרתי כאן בחרו בסדר מסוים. לכן אין פלא שהיה צריך להקים ארגון אקשיבה, ויש נשירות, והדרך למזרח הרחוק כבר לא כל כך רחוקה, רבנים מושחתים שמתגלים מעת לעת ולא ידוע – כמה עוד מסתתרים כמו חולדות. יהיה מה שיהיה, אבל כך קיבלנו מרבותינו הקדושים.
אני ח"ו לא מדבר על הציבור או על אדם פרטי ממנו, אבל המערכת שיש בציבור, היא ממש מכונה להטלת נשמות חפות מפשע. אני שירתתי בצבא, גם שם יש מערכת החלנה מוסתרת בכל מיני שיחות מחלקתיות וכו.. אבל הסכנה לא כל כך גדולה, כי מובן שבאים לחלן אותי ויש דריכות מספיקה. אבל במערכת שיש בציבור לא כך, כי באים לעשות ממך עובד ה ירא שמים כביכול ואתה מאמין להם. לדעתי זו אחת הסיבות לתופעה הזאת, ואם אני טועה – ביקורת תתקבל בברכה.
אני לא מעלה כאן את כל הנושאים שרוצה לדבר עליהם אבל אשמח להמשך התקשרות. כי באמת מעניין אותי איך רואות את כל זה עיניים חרדיות. אגיד רק עוד דבר:
פעם אחת ההורים של אשתי שאלו אותה, למה אני לא מתפלל במניין. אמרתי לה שהם מוזמנים לשאול אותי ואני אראה להם מקורות שמדייקים מדברי שולחן ערוך שאומר 'ישתדל', ומזה הם לומדים שזו לא חובה ולא מצווה אלא רק עצה טובה, אחרת זה טלפון שבור, על זה הם אמרו שלא יכולתי למצוא דבר כזה בשום מקום.
אני מודה שזה היה מעוד קשה, כי גם רבנים מאתרים מפורסמים לא יכולים לענות ישר לשואל: האם זה חובה או המלצה? בדרך כלל התשובות הן חד צדדיות ויותר משבחים את המעלה של תפילה בציבור. בסופו של דבר לא היה ברור עם זה חובה או לא… היו לי שתי אפשרויות לפרש את זה:
א. הוא לא יודע אם זה חובה או לא.
ב. הוא יודע שזו מחלוקת פוסקים, אבל הוא לא יכול להגיד את זה.
זו הייתה המחשה כדי להבין, למה מילה מסורת מאבדת את התוכן המקורי שלה. בדור הזה, אם אדם רוצה לעלות, הוא צריך להיות חצוף שנאמר: עקבתא דמשיחא חוצפא יסגא. אולי לכם יש רעיון אחר, מה לעשות עם כל המגפה הזאת. כמו שכבר אמרתי, אני לא מדבר על חרדים עצמם, רק מערכת. מקווה שהבנתם אותי נכון, ותגידו מה אתם חושבים על כל זה.
תודה לכם!