The Butterfly Button
מאמרי חז"ל-איך להתיחס אליהם?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה !
העניין של מאמרי ואגדות חז"ל בתלמוד ובמדרשים זה נושא שמאוד מעניין אותי והשאלות שלי בנושא הן :
1. למה בכלל להעביר רעיונות בצורה כזו ? למה לא פשוט להגיד באופן ישיר את מה שרוצים להעביר לנו
2. איך אני יודע מתי המדרש או האגדה היא כפשוטה ומתי היא בעצם רעיון רוחני מופשט ?

תשובה:

שואל נכבד מאד.

אגדות חז"ל בתלמוד ובמדרשים, הינם בעלי חשיבות רבה עד מאד. עד כדי כך שבספרי (דברים פרשת עקב פיסקא מט) נאמר: "דורשי הגדות אומרים רצונך להכיר את מי שאמר והיה העולם? למוד הגדה. שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם ומדבק בדרכיו".

כלומר, על ידי העיסוק באגדות חכמים, ניתן להכיר את בורא העולם. מלשון חכמים במקום אחר ניתן לראות שתחום האגדה הינו תחום מורכב ועמוק יותר מהסוגיות החמורות שבהלכה. וזה לשונם (חגיגה יד, א; סנהדרין לח, ב): "אמר לו רבי אלעזר בן עזריה. עקיבא. מה לך אצל אגדה כלך אצל נגעים ואהלות".

ניתן לבאר זאת בשל הסיבה שהעיסוק ההלכתי דן במציאות החיים המצויה, כיצד לנהוג בה. משכך, החיבור השכלי לסוגיות הינו טבעי יותר [גם סוגיות הדנות על נושאים שאינם שכיחים, ניתן לחלץ מהם את גרעין הרעיון ולהעתיקו למציאות החיים המצויה]. בניגוד לענייני אגדה הדנים יותר בשאלות פילוסופיות ותיאולוגיות, שבהם ניתן יותר לטעות, והטעות בהם הינה חמורה ומשמעותית יותר.

זו גם הסיבה שחכמים כתבו דבריהם באופן הנראה סתום. על ידי סגנון כתיבה זה, מובטח לחכמים שאותם דלי השכל, ואותם החושבים בשטחיות לא יתעסקו עם דבריהם באופן רציני. נקח כמשל את אגדות הגמרא במסכת בכורות (ח, ב), הוויכוח שבין רבי יהושע בן חנניה לחכמי אתונה היוונים. שלאחר שקוראים את הסברי המהרש"א מגלים את העומק הטמון בוויכוח. וכן הלאה.

כבר חכמים כתבו בריש פרק שני של חגיגה שענייני מושכלות ותיאולוגיה אין ללמד בפומבי, ובגמרא שם מבואר שזה מאותו חשש. גם הרמב"ן בהקדמת פירושו לתורה כותב במפורש שבכדי שדבריו לא יובנו לכל אחד, הוא טמן את הדברים בחיבורו באופן שרק החכמים יוכלו לרדת לסוף כוונתו.

הרמב"ם בפירוש המשניות (סנהדרין פרק חלק, הקדמת הפרק) מביא שהיו שפירשו את כל אגדות חז"ל כפשטם, וגרמו לרבים לגחך על דברי חכמים. והיו שפירשו כל דבר על דרך המליצה והחידה. והדרך הנכונה היא: "שיש בדבריהם [של חכמים] פשט וסוד, ושכל מה שאמרו מדברים שהם בלתי אפשריים אין דבריהם בכך אלא על דרך החידה והמשל". כלומר, אם הגמרא מספרת שאחד האמוראים אמר לחבירו דבר מה, אין סבה לחשוב שכוונתם למשהו אחר [אע"פ שיש הוגים שמצאו עמקות ורמזים גם בשיחות החולין של חז"ל], אבל אם מסופר בגמרא סיפור תמוה או בניגוד לשכל הישר, עלינו לנסות ולהבין מה היתה כוונתם העמוקה.

בהצלחה.

בניהו.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן