שלום רב!
רציתי לשאול, למה כחרדים אנחנו לא משרתים בצה"ל?
אני מחפש תשובה מספקת לכעס הגדול שיש להורים חילוניים ששולחים ילד לצבא בידיעה שהוא עלול שלא לחזור…
כדי להגן עלינו לכאורה, שלא משרתים בצה"ל…
תודה!
שלום רב!
רציתי לשאול, למה כחרדים אנחנו לא משרתים בצה"ל?
אני מחפש תשובה מספקת לכעס הגדול שיש להורים חילוניים ששולחים ילד לצבא בידיעה שהוא עלול שלא לחזור…
כדי להגן עלינו לכאורה, שלא משרתים בצה"ל…
תודה!
התשובה עודכנה בתאריך 23/04/2023
שלום לך, שואל יקר!
משאלתך ראיתי שניבטת אכפתיות רבה לכל חלקי העם, וזה מוערך מאוד בעיני. הרצון והשאיפה לשאת באחריות ולא להשתמט מחובות חברתיות, הוא רצוי ומבורך בעיני אלוקים ואדם.
בהינתן העובדה ששאלה זו מעסיקה רבים מאוד, חרדים וחילונים כאחד, ברשותך ארחיב מעט בנושא ואכתוב עליו מעט באריכות כדי להקיף אותו, ולהגיע להבנה אמיתית ובהירה של הנושא.
אין ספק שזוהי אחת הסוגיות הכואבות והמדממות ביותר ביחסי החרדים חילונים בארץ היהודים, ואולי הסוגיה הכואבת מכולן. לדעתי, היא לוקה בבורות רבה ובחוסר ידיעה והבנה, משני הצדדים.
סיוג חשוב: חשוב לציין שמאוד קשה לענות בשם מגזר של יותר מ-1,000,000 איש. הציבור החרדי מחולק לעדות, תתי מגזרים וחלקים רבים, אדוקים יותר ופחות ובעלי תפיסות עולם שונות זו מזו. המאחד את כולם הוא החשיבות הרבה שהם מקדישים לשימור הדת, וההבנה כי השימור שלה כרוך במידה מסוימת של היבדלות מתרבות העולם המערבי וערכיו.
אף על פי כן, אנסה לתת קווי מתאר לנושא, כך שיקיפו את הדעה הרווחת במגזר כולו.
נתחיל.
בחלק הבא ארצה לפרוך סדרת תשובות שגויות, שנטענות מעת לעת בשיח הרווח בנושא. בדרך כלל על ידי חרדים.
עובדתית זה לא נכון!
אמנם לאורך השנים היו אנשי בטחון שדברו אמנם על "צבא קטן וחכם", או "צבא מקצועי". אך רוב המומחים לביטחון מתנגדים לכך בתוקף, ודאי נכון לתקופה הנוכחית;
הרמטכ"ל היוצא, אביב כוכבי, שלל את האמירה הזו בצורה ברורה: "ודאי שיש צורך בחיל נוסף, עוד 1500 מאזינים לאויב, עוד שני חטיבות של מג"ב בדרום עוד אלפי תפקידים שיכולים לחזק את צה"ל מאוד – מה השאלה, ודאי שצריך את זה אם היה אפשר".
אז הצבא, כצבא – כן צריך תוספת כוח אדם.
הטוענים זאת מתכוונים בדרך כלל להסכם השלום שעליו דובר עם ד"ר יעקב דהן, שנרצח על ידי הציונים. הסוגיה סבוכה, וצריך ללמוד אותה עובדתית לעומק. לדברי הטוענים זאת, אם הייתה מתגבשת מדינה חרדית בשעתו, היו מוצאים את הדרך לחיות כאן בשלום עם ערביי ארץ ישראל.
אך כתשובה לשאלה למה לא מתגייסים לצבא – זה ממש לא נכון!
לא נכון!
לעם ישראל בכל תקופה בה היה חופשי, היה צבא אשר הגן עליו. מימות יהושע בן נון, ועד לחורבן הבית (ומעט אחרי כן). בכל התקופות היה ברור כי חייבים יוצאי חרב שישמרו על העם מפני האויבים. כך שליהדות ודאי שאין התנגדות עקרונית למציאות של צבא.
טענה שגויה נוספת נתלית בשלושת השבועות שהשביע הקב"ה את עם ישראל, ואחת מהן היא "שלא יעלו בחומה" – כלומר לא יעלו בכוח הזרוע לארץ ישראל. מכוח זה, יש שטועים לחשוב שאסור להתגייס כיום לצה"ל.
וזה לא נכון!
יתכן ומלכתחילה היה נכון לעלות בדרכי שלום, כפי שעשו זאת במשך מאות שנים, ולא באלימות (דעות שונות וחלוקות בנושא, בין הרבנים). אך העובדות הן שהגיע ממשל חילוני, הכריז על הקמת מדינה, יצר סכסוך ערבי-ישראלי, ולתוך מציאות קיימת זו כולנו (החילונים והחרדים) נולדנו. כעת תפקיד הצבא הוא לא "לכבוש" או "לעלות בחומה", אלא להציל את חיי כולנו כדי שלא ניטבח כאן ביום אחד, וממילא תפקידו הוא הצלה מפיקוח נפש.
בדיוק כמו התשובה הקודמת, גם אמירה זו אינה רלוונטית כלל במציאות כיום. האם יש לנו אפשרות להחליט שאנחנו מוותרים על מדינת ישראל לטובת מדינת פלסטין שתשלוט כאן? פשוט וברור שלא! הרי באותו יום ירצחו כאן חלילה את כולם!
אם כן אנו במציאות נתונה בה יש לנו שתי ברירות: להחזיק צבא כהשתדלות, או לחדול.
טעות!
כלומר – אנחנו בודאי מאמינים בהשגחה פרטית של הקב"ה! "וכל מעשינו ומקרינו נסים המה וכו'"! אבל טעות לחשוב שהבנה זו מובילה אותנו לכך שלא צריך כלל צבא בארץ ישראל.
דור המדבר שיצאו ממצרים, זכו להנהגה ניסית בה הם היו מוקפים בענני כבוד ועמוד אש, וכל צרכיהם התמלאו באופן ניסי. אך מאז כניסתנו לארץ ישראל וכיבוש יריחו והעי, הוברר כי בארץ ישראל ההנהגה שונה, ונראית כמו הנהגה טבעית. אופן השמירה – חייב להיות טבעי, על ידי צבא שעובד לפי דרך הטבע. כמובן, שאנו עדיין מאמינים מאוד כי ההצלחה בכך תלויה בהתנהגותנו ובמעשינו, ככתוב "אם בחוקותיי תלכו ונתתי שלום בארץ"'.
לכן, החשיבה כי נוכל לחיות כאן כיום ללא צבא כלל – כרוכה בבורות ובחוסר הבנת ההיסטוריה, והבנת דעת התורה! העובדה היא שלאורך ההיסטוריה העם היהודי תמיד נקט בהשתדלות בדרך הטבע ובשמירה צבאית על חייו כאן. שלמה המלך (שזכה לנבואה ואינו בהשגתנו כלל) החזיק צבא גדול מאוד, וכך היה עד לחורבן כמעט בכל התקופות, וכפי שאמר החכם מכל אדם: "סוס מוכן ליום מלחמה – ולה' התשועה".
טעות!
כלומר, טעות לחשוב שזאת הסיבה לחוסר גיוס. כי:
טעות!
כלומר – נכון, יש הרבה משתמטים חילוניים, אבל זה ממש לא עונה לשאלה למה חרדים לא מתגייסים.
טעות מוחלטת!
גם אם החילונים לא מתנהגים בצורה שהתורה מצווה, אין שום בסיס לטיעון כי הם הגורמים לאסונות.
וכי אנו החרדים מושלמים? וכי אין אנו עושים עבירות?
וכי צדיק יש בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא?! (תזכורת; החורבן התרחש לפני שהומצא המושג 'חילוניות'…)
וכי אנו בוחני כליות ולב לדעת מה חומרתה של כל עבירה?
יתירה מכך, הגרא"י קוק שלט"א – ראש ישיבת מאור התלמוד וחבר מועצת גדולי התורה, ומאנשי ההשקפה המובילים במגזר הליטאי, מאריך בכך בספרו למעלה למשכיל כי כל ההנהגה של הקב"ה בארץ ישראל מושפעת על ידינו – שומרי התורה, ככ' "רק אתכם ידעתי אמר ה'", והתביעה היא תמיד עלינו ועל אחריותנו לכל מציאות ביטחונית שמחמירה ולכל אסון ל"ע שמתרחש, עיין שם.
וגם אם אכן היה כך – איפה האחריות, הערבות וההדדיות שלנו?!
וכי זו סיבה לזרוק את האחריות עליהם ולומר "אתם תתגייסו"?!
ממש לא נכון, ובודאי לא מדויק!
נכון שהחרדים מחזיקים בהתנגדות עקרונית לציונות הכרוכה באי שמירת המצוות, אך בכל הנוגע למדינה ודאי שאיננו יכולים לומר שאין לנו חלק.
אז יש לנו חלק, ברור שיש לנו חלק.
כמובן, סביר שאנו מתנגדים לחלקים אחרים במדינה, כמו כל ציבור אחר. ובייחוד נכונים הדברים כיום, כשאנו כבר לא מיעוט נעלם בירכתי הספינה, אלא כמעט שישית מיושביה היהודיים!
יתכן וטעם זה בכוחו לפתור את הקנאים שאכן אינם לוקחים שום תקציב מהמדינה, אינם מצביעים בבחירות ואין להם שום חלק בה (חוץ מהשמירה הבטחונית שכיום היא מעניקה להם). אולי.
אך כל עוד בביתר ובקרית ספר אנו מבקשים מצה"ל, לפעמים גם בטון של חצי דרישה, להגביר נוכחות ושמירה – בל נרמה את עצמנו.
אנחנו בהחלט רואים את עצמנו חלק מהמדינה, כואבים את כאבה, ונעזרים בזכויותיה!
יש שחושבים כי לחרדים לא אכפת מארץ ישראל, ומבחינתם אפשר בכל רגע נתון לברוח לחו"ל.
זוהי כמובן טעות פטאלית!
ארץ ישראל היא ערך חשוב ביותר ביהדות, שהביא לכאן יהודים עוד הרבה לפני שנהיה פה נוח למישהו.
בנוסף, לרוב תושבי הארץ אין דרך לברוח מפה, אין מקום אחר ללכת אליו בעת צרה ולמעשה – אין קיום יהודי מובטח בשום מקום בעולם מלבד ארץ ישראל! (גם באמריקה הנוחה והנעימה, ההתבוללות בלתי נתפסת!)
טעות.
למה זו טעות? כי החרדים מתפללים כל יום "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים", ובהקשר זה – הם ציוניים ביותר. הם תמיד רצו את תקומת הארץ, ואת השיבה לארץ.
ההתנגדות הדתית לציונות החלה כשהציונות הובלה על ידי אנשים שאינם שומרי תורה, שכרכו את החילוניות עם הציונות. או אז התפצל מחנה ה'אדוקים' לשניים:
כלומר, החרדים אינם מתנגדים לעצם הציונות כאידיאל, ככל שהיא עוסקת בשיבה לארץ ישראל ובבניינה, אלא לציונות הישראלית שנכרכה בעזיבת המצוות, והיותנו "עם חופשי בארצנו" (חופשי = חילוני, בעגה המקובלת אז).
יש כאלו שהמציאות הנראית בה החרדים משתמטים מגיוס, מלמדת אותם כי זהו מגזר אגוצנטרי מאוד, ומעוררת קריאות בסגנון של "פרזיטים" ועוד.
ברור שזו טעות.
אז למה לצבא הם לא מתגייסים???
שאלה טובה, אבל זו לא התשובה. זה לא כי הם לא אוהבים או רוצים לתרום!
זה לא נכון.
ובודאי שזה לא הסיבה שבגללה החרדים לא מתגייסים.
טעות! אין שום התנגדות בהלכה לאחיזת נשק, ויש הלכות רבות שקשורות לנשק.
(יתכן שעם השנים נוצר איזה 'ספאסט-נישט' בעולם הליטאי המיינסטרימי, אבל זה רק בעיקר מחוסר הרגל ולא שונה מהנוהג המוזר של חרדים רבים שלא לרכב על אופניים או ללכת עם קיטבג… אבל זה סתם עניין של נורמה מצויה, ולא שום עניין הלכתי או עקרוני).
בלי קשר, לא בכל תפקיד בצבא חייבים נשק, אבל זה באמת לא הנושא.
טעות מוחלטת!
החרדים רואים בחילוניים אחים של ממש (גם אם הם טועים בדרכם), ורוב מפעלי החסד של החרדים נועדו לעזור גם לחילוניים. כל אדם יוכל לראות זאת ביחס שיקבל מחרדי מצוי כשיהיה לו שיח איתו (לא מדבר על גורמים קיצוניים שברור לכל בר דעת שלא באמת משקפים דעה, אפילו שהטלוויזיה אוהבת לצלם אותם).
כן צריך לומר שישנה תפיסה שגויה אצל חילוניים רבים בחלק זה. תעיד הפגנת המחאה בבני ברק במרץ 2023, שבה חילונים נכנסו לבני ברק חמושים בקסדות וציפו לממטרי אבנים (כמו שהם ראו בטלוויזיה שנים), ולהפתעתם העצומה (שלא הפתיעה שום חרדי…) הם נתקלו בחרדים שחלקו להם שתיה ועוגות אחרי הצעידה הארוכה מתל אביב, כתבו להם "ברוכים הבאים אחינו התל-אביביים" וספרו להם שהם אוהבים אותם מאוד.
אחרי סתירת כל הקלישאות, הטעויות והשגיאות הנפוצות, נגיע אל התשובה האמיתית שאותה סוברים רוב בעלי ההשקפה והדעה החרדיים, ושבעטיה הם נמנעו מגיוס לצה"ל לאורך השנים (כאמור, קשה לייצג מיליון איש בגישה אחת, והדברים נכונים ביחס לרוב הרווח).
התשובה האמיתית שבגינה הציבור החרדי אינו מתגייס לצבא, היא פשוטה בתכליתה:
הציבור החרדי מאמין כי צבא יהודי זקוק לשני חלקים:
גודל החילות צריך להיות דומה, ובזכות כך הצבא ינחל הצלחה בשדה הקרב.
מקורות:
בייחוד נכונה סברה זו, כשקיומם של לומדי ומחזיקי התורה הייתה בסכנה.
חשוב לדעת שכל אותם בני ישיבות שאינם מתגייסים, רואים בעצמם חלק אינטגרלי מהצבא היהודי האמון על שמירת העם, ושותפים פעילים בכל מערכה.
אני זוכר שבהיותי בישיבה, בזמני מתיחות ביטחונית או מלחמה (מלחמת לבנון השנייה), עמד המשגיח בפנים חמורות וגער בכל מי שהעז לאחר לבית המדרש בכמה דקות; "אחים שלך מחרפים את נפשם בשדה הקרב, ואתה מאחר?!…"
לכן הם לא מתגייסים לצבא, כי בתפיסתם – הם חלק מהצבא היהודי. הם חלק מהחובה של עם ישראל להגן על העם מכוח התורה, ותפיסה זו מעוגנת בפסוקים, דברי חז"ל ופרשנים.
עוד חשוב לחדד כי 'שירותם הצבאי' של לומדי התורה הללו אינו מסתיים אחר 3 שנים, אלא נמשך עשרות שנים, שדורשות מהן חיי סיגוף והסתפקות במועט (אברך ממוצע משתכר ב-2500 ש"ח לחודש, כאשר 1040 שח זה קצבה מהמדינה והיתרה מתרומות – בדרך כלל מחו"ל [כלומר – כסף זר שנכנס לכלכלת המדינה ומעשיר אותה]).
האמת, שכל מי שיראה את קורות ימיה של מדינתנו, יגדיר אותה כ"נס" לא טבעי, ואת ניצחונותיה של המדינה כמשהו כמעט בלתי נתפס. למן הניצחונות הניסיים במערכות ישראל, עובר לאחוז הנפגעים האפסי מול כל מה שנזרק עלינו מעבר לגבולות, ועד למבצעים צבאיים שהצליחו באופן מזהיר.
כל אותם אלו שאינם מתגייסים לצורך לימוד תורה, עושים זאת מתוך תפיסה שלימודם מגן על העם ומאפשר את קיומו.
ישאל השואל: ומה לגבי אותו חילוני שאינו מאמין בקב"ה ובתורה כלל? (אחוז קטן מיהודי ארצנו, על פי הלמ"ס), מבחינתו לימוד התורה הזה הוא נטול תועלת!
כמה תשובות בדבר:
ברור שלא!
כי לקטוף קקטוסים זה משהו שלא מופיע בשום מקום ולא מתבסס על כלום. לעומת ההשקפה החרדית הנ"ל מתבססת על תורת ישראל, שהיא:
עליו התבטא החזון איש כבר לפני 70 שנה כי הוא רודף! (דין חמור בהלכה המגדיר אדם שרודף כדי לרצוח את רעהו), וברמה העקרונית – ודאי שעליו להתגייס לצבא, ולא להשתמש בפטור לבני הישיבות!
ובאמת, ברמה העקרונית לרבנים וראשי הישיבות אין התנגדות מהותית לגיוס אלו שלא לומדים.
אלא שכאן אנחנו מגיעים אל פתחן של כמה בעיות קשות.
קשות – אבל פתירות!
הבעיה היא, שצה"ל בראשית דרכו נועד על ידי ראשי המדינה, מלבד משמעותו הביטחונית כמובן, להיות "כור ההיתוך הישראלי" כידוע, משום שגיל זה יחד עם המחויבות הצבאית – בכוחו לעצב את אופיו ודעותיו של החייל המשרת.
אז אולי כיום אין צורך בכור היתוך כפי שהיה בדורות הקודמים, כי הרוב כבר הותכו והפכו לבעלי מנטליות אחידה, אך עדיין אין ספק שלצבא יש יכולת דרמטית בהשפעתו על דעותיו, אופיו והשקפותיו של החייל. ולכן חייל חרדי שמתגייס לצבא, מסתכן כי הצבא ישנה את דעתו והשקפותיו, ואף יוביל אותו לעזיבת הדת – כפי שאירע בפועל לאלפי חיילים חרדים ודתיים.
לדעתי, גם חילוני יכול להבין את החשש הזה, עם מעט פלורליזם ופתיחות.
בנוסף, החייל חושש שיחייבו אותו לעבור על איסורים הלכתיים שלא לצורך, כגון חילולי שבת מיותרים, משמרת עם נשים (שירת נשים… זוכרים?) ועוד בעיות הנוגדות את ערכיו. ניתן להבין גם את חוסר הרצון של הורה חרדי לשלוח את בנו לצבא החילוני, ללא כל ערובה לכך שבנו לא יושפע מהאווירה סביבו ויאבד את הדת לחלוטין. (כמה הורים חילונים היו מוכנים לשלוח את הבן לשנה בישיבה חרדית?…)
אך האמת, שבעיה זו מגשימה את עצמה, כי אם אנו החרדים היינו רואים צורך אקוטי להתגייס – היינו דורשים מצה"ל למצוא את הפתרונות ההכרחיים לכך, והבעיה הייתה נפתרת.
כעת, אם להיות כנים – נוח לנו שיש בעיה רוחנית להתגייס (ובאמת יש).
בעיה נוספת היא שהצבא עצמו חושש שגיוס חרדים מסיבי מדי ישנה את אופיו של הצבא ויגרום ל"הדתה" שלו, בצורה שלא תתאם את אורח חייהם, השקפותיהם ואמונותיהם של חילוניים בצבא.
לכן, למרות תחושת חוסר השוויון בנטל – במשך שנים רבות הצבא עצמו העדיף לוותר על החרדים, ולא להתעמת עם המורכבות הנדרשת לגיוסם.
אך בעיה זו הולכת ונעלמת, ככל שהדמוגרפיה נוטה לכיוון החרדי, והחילוניים מבינים כי עניין של זמן עד שכולנו נצטרך לדון בנושא ברצינות ולראות כיצד כן מיישמים גיוס חרדים בהסכמה.
בעיה נוספת שיש לציין בהקשר זה, ואשר משפיעה על גיוס החרדים – היא שככלל מאז השלב בו הוברר שהמדינה שמוקדמת היא חילונית ביסודה, החרדים נקטו בטקטיקה של עצימת עיניים מסוימת.
הם לא מתנגדים למדינה (כמו הפלח של סאטמר וקנאי מאה שערים, ואולי 'הפלג הירושלמי', המהווים מיעוט משמעותי) אך גם לא תומכים בה, כי היא מדינה חילונית שראשיה התנגדו מאוד לדת ואולי אף פעלו כדי לעקור אותה מילדי העולים וכו'.
לכן הם לא מחוברים למוסדות המדינה (ובכללם צה"ל), לדגל המדינה (שבעיניהם אולי נועד להחליף את הצורך הגלותי בטלית האמיתית המקורית, ב'לאומיות' נטולת דת) ולימי הזיכרון והעצמאות שלה שהם אינם נוטלים בהם חלק (אם כי ודאי שהם חשים בצער על כל חייל שנפל חלילה).
עם זאת, מציאות זו במגמת שינוי. מאז ומתמיד החרדים ודאי חשו חלק מהעם, ואכפתיות לכל יהודי.
כיום זה הולך ונוטה לכיוון תחושת שייכות גם ללאום, למדינה. יותר ויותר חרדים מרגישים ישראליים מאוד, חלק משמעותי במדינה, ואפילו ביתד נאמן ניתן לראות כתבות רבות על כוחו של צה"ל (בתוספת 'לא בחיל ובלא בכוח' כמובן..), וגישה המשדרת ציונות שרבי יואל מסאטמר זצוק"ל היה כנראה מזדעזע לראותה.
טוב או לא? אין כאן המקום לדון, אך אלו הן העובדות.
ואם כבר הארכנו כל כך – אגע בשאלת גיוס הבנות. גיוס בנות אמנם עוסק גם הוא בגיוס, אך מבחינת החרדים (והדתיים) זו סוגיה אחרת לחלוטין.
למה אסור לגייס בנות? התשובה פשוטה: על פי השקפתנו, אסור לבת ישראל להיות כפופה לשום גורם בעולם מלבד אביה או בעלה. נקודה. הצבא הוא מקור סמכות שאינו כמו מקום עבודה, אלא דורש כפיפות מלאה ומוחלטת לסמכויות העליונות יותר, ומשכך – אין בו מקום לבת ישראל. על הבעיות הרבות שנבעו מהפרה של הנחיה זו ניתן להאריך רבות, אך אין שום צורך. אפשר לברר קצת את המציאות הדתית בקרב אלו שלא הקפידו על הנחיה תורנית זו.
אכן, אם הצבא ימצא את הדרך להעסיק נשים חרדיות במסגרת אזרחית ולא צבאית (נניח ביחידות סייבר, שתעסקנה נשים בעלות הכשרה של תכנות והייטק, מה שאגב קורה כבר כיום) – סביר מאוד להניח שתהיינה רבות שתסכמנה לכך. אך במסגרת צבאית זה לא יקרה לעולם. הציבור החרדי רואה בכך ערך עליון, והוא יילחם בכל מחיר.
אבל גיוס בנות ודאי לא מהווה נושא רלוונטי ומשמעותי כעת בשיח, ולכן נתמקד בנושא גיוס בני הישיבות.
בחלוף השנים המציאות הלכה והשתנתה, וככל שחולף הזמן הצדדים מבינים כי הצבא יצטרך במוקדם או במאוחר (כנראה שבמוקדם…) את החרדים בתוכו, במסגרת הסדר כזה או אחר.
האיומים האדירים שמתעוררים בתקופה האחרונה, איראן הגרעינית, החיזבאללה המתחמש בקצב, התאחדות הזירות ועוד – מבהירים לכל בר דעת כי בדרך ההשתדלות והטבע לא יספיק כאן "צבא קטן וחכם" כמו קונספציות שונות שהועלו בעבר, אלא לצבא ענק, נחוש, מתוחכם וחזק, ומלווה בהרבה מאוד לומדי תורה רציניים וסייעתא דשמיא גדולה מאוד…
מאידך – החברה החרדית כבר אינה מונה 500 בני ישיבה כבזמן החזון אי"ש, אלא פי 200 מכך (!).
לדעתי, הבעיות הנ"ל פתירות, ובהינתן הרצון משני הצדדים – אפשר יהיה למצוא פתרונות מעולים.
כבר לפני שנים רבות הוקם הפתרון ששמו "הנחל החרדי", אך בעיני רוב החרדים פתרון זה הוא חלקי בלבד ויש בו בעיות רבות (תוכל לקרוא על חלקן בשאלה הזו באתר אקשיבה, המלמדת עד כמה הצבא אינו ערוך באמת לקליטת חרדים כיום).
אם כולנו כעם אחד נשכיל להבין זה את זה, לכבד זה את זה ולחפש את הדרך לחיות כאן יחד – נוכל להגיע לשיתופי פעולה נפלאים, וחיים משותפים.
עלינו לזכור כי אין לנו ברירה אחרת, וכי אם לא נעשה זאת – אויבינו אינם ישנים, ואינם מרפים מתכוניותיהם לקראת "יום הקרב הגדול" בו יממשו את הפנטזיות שלהם לשחרור פלסטין וכו' וכו'. אף אחד לא רוצה להרהר ביום הזה…
החרדים – צריכים להפנים כי הם אינם עוד פלח קטן ונעלם, שמלבד הרמה העקרונית – לא באמת אכפת אם הם מתגייסים או לא. הם כבר פלח גדול מאוד, ואחוז משמעותי מאוד מיושבי הארץ הזאת, וכל שנה שעוברת הדמוגרפיה מגדילה אותם (ואת הערבים…) עוד ועוד.
החילונים – צריכים להפנים כי אם הם חפצים בגיוס חרדים באמת, הם יצטרכו לדון ברצינות בפתרונות רלוונטיים, שחלקם עשויים לשנות חלקים מאופיו של צבא העם, כדי לאפשר את השתלבותם של אחיהם בצבאותיהם.
מקווה שהצלחתי לעשות סדר, בסוגיה הכאובה והמורכבת הזו, ומקווה שעמנו יהא קשוב לאתגרים הקריטיים העומדים לפתחו.
על הכול, נזכור כי מי שמנהל את העולם הוא הקב"ה, לב מלכים ושרים בידו נתון, ועינינו נשואות אליו שינהיגנו בדרך נכונה עדי נזכה לביאת משיח צדקנו ותקומתנו האמתית והנצחית. אך אין ספק שעד אז הוא מצפה מאיתנו, לנהוג באורח אמת, בכנות ובאחריות.
בהצלחה רבה, ורק בשורות טובות.
ישראל כ.
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:
18 תגובות
והסיבה האמיתית ברגע שיתגייסו ויפתחו עינם לעולם הם לא יהיו יותר חרדים זה לא ציינת
דוד היקר, תודה על הערתך!
האמת שכן ציינתי, אבל לא כתשובה אלא כבעיה שבהינתן הרצון הכנה בין שני הצדדים – היא פתירה.
אלא שיש נקודה חשובה יותר;
יש חילונים רבים שחיים באופוריה שהחרדים כל כך מצומצמים – שבו ברגע שהחילוני הנאור יגיע ויפתח להם צוהר קטן אל עולמו החופשי, הם יסתנוורו לגמרי, יזרקו את הכיפה, יקרעו את המלבושים השחורים מעליהם ויצאו לחירות ולחיי אור וחופש, חיים שהם כלל לא מכירים ושנעלמו מעיניהם עשרות בשנים.
התשובה שלך אולי קצת מרמזת משהו לכיוון הגישה הזו. אני טועה?
בכל מקרה, זה כמובן לא כך. גם לא קרוב לזה.
החרדים מכירים את החילוניים, הרבה-הרבה-הרבה יותר טוב ממה שהחילוניים מכירים את החרדים.
חרדים רבים נחשפים באמצעם או באמצעות גורמים מתווכים לתרבות החילונית, לדעות החילוניות ולפולקלור החילוני.
אגלה לך סוד; יש גם חרדים לא מעטים שממש בקיאים בתרבות החילונית, בטלוויזיה, בספורט ועוד (לא שכך זה אמור להיות, אך זאת המציאות).
ולמרות זאת למרבה הפלא – הם נשארים חרדים!
לא כי הם מסכנים מצומצמים שלא יודעים מימינם לשמאלם, אלא כי הם מאמינים באמת בדרך שלהם, מודעים היטב למחירים שלה אך גם ובעיקר למעלות הגדולות שלה. חלקם אפילו מוכנים לעמוד מול המראה ולבקר את עצמם ואת הציבור שלהם כדי לשפר ולייעל.
אינני יודע אם אתה חרדי או חילוני, אך בהנחה שאינך מבקר את עצמך בתגובה – אפשר להניח שאתה לא חרדי.
משכך אשאל:
כחרדי – סבורני שאני מכיר את עולמך, יצא לי לבדוק אותו.
כחילוני – האם אתה באמת מכיר את עולמי? האם בדקת פעם?
אם לא, אתה מוזמן 🙂
בהצלחה דוד
התשובה האמיתית היא פשוטה
ומורכבת מרובן.
צבא העם שלנו כבר הופיע בתנ"ך
וצריך וחייבים להתגייס.
וכמו תמיד יש 'אבל'
אבל בתנאי שינהלו אותו כמו בתנ"ך.
לצערי באו יהודים יקרים ואמרו נפרוק את עול התנ"ך ונחליט מה לקחת.
ארץ ישראל כן
צבא כן
מצוות רק את המגניבות והיפות שבאות לנו טוב בעין, השאר לא.
חביבים זה לא עובד ככה.
אגב!
אם לא היו מקימים מדינה חילונית החרדים היו מסתדרים יופי
שרי הצבא הטובים ביותר היו חרדים לדבר השם.
אל תמציאו מוטציה חדשה ליהודי
ותכפו ותטנפו ללא הפסקה
כל החילוניות זה דבר חדש דנדש
שחררו אותנו.
אנחנו לא מרשמלו שצריך להתיך אותנו בכור אעלק.
אדם היקר.
השאלה של ערכי הצבא וצביונו היא שאלה גדולה.
שאלת כור ההיתוך גם היא גדולה.
אבל יש שאלה גדולה יותר; איך חיים כאן יחד.
איך מוצאים את הדרך למסגר את המשותף שלנו עם אחינו החילוניים, למרות חילוקי הדעות, למרות הטענות, למרות הפערים בדעות ובהשקפות.
ככלות הכל, יש לנו גורם אחד מאחד שלעולם יהא חזק יותר מכל פער והבדל אחר. תשאל את אדולף היטלר.
או איסמעיל הנייה.
אחים אנחנו!
ואו תותח. תודה
מאמר מצוין שממצה את כל העניין בצורה מסודרת וברורה.
תודה רבה לרב ישראל כהן. ישר כוח.
וואו, בחיים לא ראיתי מאמר בנושא יהדות שמסודר כל כך נאה וכל כך ברור!
אהבתי את היושרה של הרב הכותב, שאינו מהסס לדחות טיעונים שאינם מתקבלים על דעתו.
לכל המגיבים לעיל – שימו לב שהוא לא משתמש בכל התשובות, אלא את חלקם דוחה בעצמו.
אני לא מסכימה עם כל האמור, אך אין ספק שגישה כזו – לו תגיע משני צדדי המתרס, תסייע לנו לגשר על הפערים ולדעת איך לחיות כאן יחד כמו אחים!
תשובה איכותית ביותר, מאוזנת כפי שלא קראתי מעולם.
תודה רבה.
תשובה מקיפה ומלמדת.
תודה רבה
ישר כח
מאמר נפלא
כן יהי רצון שכל אחד יבין את מקומו ויפעל ויתרום לפי יכולותיו וישקיע במה שאוהב ומתחבר ויכוון ליבו לשמים.
יישר כח על תשובה מעמיקה ונוקבת ביותר.
הבעייה העיקרית היא בכך שאצלנו בציבור החרדי אנחנו לא פתוחים לשמוע רעיונות חדשים. וכפי שהתבטא החת"ס , "חדש אסור מן התורה".
כאלה רעיונות, נכונים ככל שיהיו, צריכים להתקבל על ידי כלל הרבנים, ולהתכונן לפשקווילים נגד כל החותמים על הרעיון. תמיד יהיו כאלה שיחשבו עצמם יותר חכמים ויצאו למלחמת חורמה נגד ה"חרדים-הציוניים" החדשים
אכן דברים כדורבנות. אלא שעל נקודה אחת אני קצת תמה. ולא חלילה להתריס אלא כתלמיד לפני רבו ותורה היא וללמוד אני צריך. הכיצד ניתן להשוות בין צה"ל לבין צבא יהושע בן נון ודוד מלך ישראל ע"ה להבדיל אלף אלפי הבדלים? שם המלחמה הייתה נעשית ע"פ דעת תורה אורים ותומים סנהדרין וכהן משיח שהיה מכריז אומר "מי האיש" "וקראת אליה לשלום" וכו'. ע"פ כללי ההלכה. דבר שלא קיים כאן כאשר ראש ממשלה חילוני מחליט כאשר חלק גדול מהשיקולים שלו זה מקומו במפה הפוליטית וריצוי קהל המצביעים שלו כמו גם מה יגיד הדוד מאמריקה והפריץ מהאו"ם. מעבר לכך האם מאז מרד בר כוכבא שלהבנתי הדלת נתמך בידי גדולי הדור מחמת טעותם בו והחשבתו כמשיח, האם היה אי פעם לאורך כל אלפים שנות גלות עם כל גזירות השמד שהיו איזה שהוא מחשבה אצל אי-מי לצאת לקחת את גורלנו בידינו ולצאת להילחם בגויים? או שזה היה "גווי נתתי למכים ולחיי למורטים פני לא הסתרתי מכלימות ורוק", "כרחל נאלמה לפני גוזזים". היפך דעתם של "לא עוד כצאן לטבח"! אפילו בזמן החורבן חכמי ישראל רצו לצאת ולעשות שלום עם הרומאים. כי זוהי דרך התורה.
הוצאת לי את המילים מהמקלדת. באתי להגיב כדבריך, ומצאתי את הכל כתוב דבר דבור על אופניו.
יישר כח. ואני חושב שכותב המאמר שכתב נפלא ביותר פספס בענק את הנקודה הבסיסית הזו. שהיא אגב, מתכתבת מאד עם הסכם השלום דל ד"ר דה האן. ההשלטות ההיסטורית של גופים ציונים על מוסדות המדינה יצרה בעיה קשה מאד של ניהול מדינה על פי התורה אפילו בדברים פשוטים כחוק השבות. חוק החזיר. חוק החמץ. חוק השבת. ועוד… ובוודאי על חוק הגיוס. דהיינו גיוס על פי תורה והלכה)
לפיקאסו וליהודי – ישראל לא פספס את הנקודה הזו. הוא כתב :טעות מס’ 3: "אנחנו מתנגדים לעצם המושג 'צבא' … בכל התקופות היה ברור כי חייבים יוצאי חרב שישמרו על העם מפני האויבים." אומנם נכון שאין לנו כיום סנהדרין ואורים ותומים וההחלטות של ראשי השלטון והצבא לא תמיד על פי הגיון שתואם דעת תורה, אבל כיום כשיש מצב של סכנה ואיום קיומי – אנחנו צריכים צבא ואין לנו צבא אחר. ברור שכרגע הצבא, כגוף, הוא לא לכתחילה, למרות שבחטיבה החרדית עשו מאמצים גדולים להתאים אותו לחרדים, אבל אנחנו בזמן מלחמת מצוה – הרב אלישיב פסק בזמן מלחמת יום כיפור שזו מלחמת מצוה, וסביר להניח שאחרי הטבח בעוטף , שבמקביל לו היה מתוכנן טבח בצפון – גם מלחמה זו היתה נחשבת בעיניו מלחמת מצוה. בזמן כזה צריך להגן על העם כחובת השתדלות פיזית, כמו בענייני פרנסה ורפואה שלא רק סומכים על ניסים. עם זאת, בני לוי ובני תורה פטורים ממלחמת מצוה לפי הרמב"ם. אבל אם בחורים שלא בישיבה או בישיבה של נושרים יתגייסו אז זה יחשב שגם החרדים נושאים בנטל.
כתבה נהדרת, כנה וממצה. כל הכבוד ותודה רבה!
הופתעתי לגלות כי הבסיס החרדי שחצי משרתים בצבא וחצי לומדים תורה לא מבוסס על פסוקים ברורים באופן חד משמעי מהתנ"ך עצמו אלא רק על פרשנויות מאוחרות יותר. אני מבין שעבור החרדים זה היינו הך, אבל עבורי, למשל, לתנ"ך עצמו יש משקל גדול יותר מדיעות של אנשים.
למשל, אם בבי"ס יש 10 כיתות, והמנהל בישיבת צוות אומר למורים: "מחר נעשה ניקיונות בבי"ס. אני רוצה 10 תלמידים מכיתה, 10 תלמידים מכיתה, שיבואו לרחבה בשעה 9. סה"כ שיהיו 100 תלמידים." המשמעות היא ברורה, לא? 10 תלמידים מכיתה. יש 10 כיתות. סה"כ 100 תלמידים. זהו. החזרה היא בגדר מטבע לשון. גם בפסוק מבמדבר ל"א כתוב "אלף למטה אלף למטה…שניים עשר אלף חלוצי צבא". מפסוק כזה להגיע ל"נמות ולא נתגייס"??? חבל מאוד…
אומנם הדברים אינם מובנים ישירות מהתנ"ך אלא מפרשנות חז"ל, כלומר מהתורה שבע"פ ולא רק מהתורה שבכתב. שתי תורות קיבל עם ישראל – שבכתב ושבע"פ. לפי הקראים מספיק רק את התורה שבכתב …
הסיסמא הזוועתית 'נמות ולא נתגייס' היא של קיצונים, תת קבוצה של אנשי ה'פלג', הנקראים 'הרצפים'. אלה ראשי תיבות של הרב צבי פרידמן, מנהיג הקבוצה הקיצונית. זוהי קבוצה קטנטנה בתוך הפלג, שגם הפלג הוא קבוצה קטנה שיצאה מהעולם ה'ליטאי' והתחברה לאנשי הישוב הישן והקנאים, שגם הם, הקנאים, מהווים רק 5% מהחברה החרדית.
אתה מפרש את הפסוק 'אלף למטה אלף למטה…' כהבנתך. זה לא מה שפירשו חז"ל (התורה שבע"פ), ומפרשי המקרא – ראשונים ואחרונים (גדולי תורה ענקים מדורות קודמים).
תודה רבה!