The Butterfly Button
למה אסור חמץ בפסח?

שאלה מקטגוריה:

שלום רב.

ראשית כל, ברצוני לחזק את ידיכם.

לא קיים עוד ארגון כדוגמתכם – גם במטרת קיומכם – וגם בצורת ההגשה שלכם.
העזרה והמשוב שלכם הינם ממש כ"מים קרים לנפש עייפה". ועל כך אני מבקש להודות לכם.

השאלה שלי נוגעת בנקודה פשוטה יחסית, אך המשמעות שלה היא רחבה מכך.

אשאל את השאלה בתמצות:
מדוע אנו כל כך עמלים שלא לאכול / לראות חמץ בפסח, והתורה אף מתריעה על עונשים חמורים לעובר על כך – כשכל המקור לאיסור הוא בסך הכל "זכר" ללחם העוני של בני ישראל במצריים?
לא הגזמנו קצת?

מהות השאלה היא רחבה מכך, אך זאת אשאיר לפעם אחרת.

 

תשובה:

שלום וברכה שואל נכבד,

אפתח בהתנצלות על התארכות הזמן, מה שהלב חושק הזמן עושק.

לגופו של עניין – שאלה גדולה מאוד שאלת.

אבחנתך היא אכן נכונה ועמוקה, באיסור חמץ החמירה תורה ועשתה כמין גדר לעצמה – לא די שנאסר לאכול חמץ אלא גם הרחיקה התורה את האדם מן האפשרות לעמוד להיחשף לפיתוי של חמץ ואסרה בבל יראה ובבל ימצא בכל גבוליך (ולכן אומר תוספות שגם חז"ל החמירו והצריכו לבדוק ולבער למרות הביטול).

אמנם אנו קטנים מכדי להבין ולדעת את שורש מצוות התורה (על אף שלכל מצווה יש טעם גדול ועמוק, הקב"ה לא מצווה על פעולות הבל) אולם אם נתחקה אחרי דברי רבותינו אנו עשויים לקבל כיוונים באשר לטיב איסור חמץ בפסח בפרט, ולהקשר הרחב שהוא ארוג בו – יציאת מצרים, בכלל.

הגמרא בברכות אגב הילוכה מסגירה את הקשר (שלאחר מכן יפותח רבות בספרי מחשבה שונים) שבין חמץ לבין יצר הרע. אומרת הגמרא "ור' אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי רבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם." ומפרש"י שאור שבעיסה – יצר הרע שבלבבנו המחמיצנו. חמץ אם כן נמשל ליצר הרע המחמיץ את האדם ומסלק אותו מן היושר והפשטות הבסיסית של הוויתו ומכאן אנו יכולים להבין את מערך האיסורים וההרחקות מן החמץ\יצר הרע המחמיץ את העיסה\את האדם.

זווית נוספת שעלינו לשים אליה לב היא שאיסור זה שלוב בתוך מערך גדול יותר שעניינו הוא יציאת מצרים. החיוב לזכור את יציאת מצרים הוא תמידי והיא מהווה אבן פינה בכל מצוות התורה. הדיבר הראשון שפותח את עשרת הדיברות הוא אנוכי ה' אלוקיך אשר הוֹצֵאתִ֛יךָ מארץ מצרים, ואפילו בקידוש של שבת שעוסק בזכירת מעשה בראשית אנו מזכירים יציאת מצרים. ברור שיציאת מצרים היא יסוד הדת ועליה מושתת הכל, והשאלה הנשאלת היא – מה יש בה כל כך מופלג ביציאת מצרים שהופך אותה שונה לחלוטין מהותית מכל שאר הניסים? מה הופך אותה לתשתית והמסד של הדת היהודית כולה?

על שאלה זו עונה המהר"ל בגבורות (גבורות ה' פרק מ"ז) דיש שלוש אמונות יסוד שעליהם הדת עומדת "הרי ג' אמונות שנתבררו ביציאת מצרים, והן יסודי הדת, וכאשר חס ושלום תפול אחת מהן תפול הדת בכללה. האחת היא ההשגחה שהוא משגיח בתחתונים, והשנית שהכל ביד ה' ואין דבר חוץ ממנו, וזהו אמונת מציאות ה', והשלישית שידבר השי"ת את האדם ויתן לו תורה, וזו אמונת תורה משמים.". מפרט שם המהר"ל שכנגד שלוש אמונות אלו נזכר בתורה ג' פעמים שעם ישראל האמין. עם ישראל האמין שהגיע אליהם משה ובישר להם כי הקב"ה שמע זעקתם ויאמן העם כי פקד ה' את עמו וכי ראה ענים – זוהי האמונה שהקב"ה משגיח בעולם; שעם ישראל זכה להתגלות שכינה שכמותה לא הייתה על הים אזי ויאמינו בה' ובמשה עבדו. בהתגלות הזו ראו שאין מלבד ה' שום הוויה וכוח בעולם – ברצונו הופך הקב"ה את היסודות של הטבע מקצה לקצה ואין שום חוק שמגביל אותו כי הוא הוויה פשוטה שאין לה גבול; ובפעם השלישית במתן תורה וגם בך יאמינו לעולם, אז נגלה עליהם כזקן המלמד תורה ולא כאיש מלחמה. כזקן הפונה לצאן מרעיתו ומורה דרך לשלמות האנושית שתושג רק אמצעות לימוד תורה והידבקות בו ית' וקיום של תרי"ג מצוות התורה המכוונות כנגד רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו של האדם (וימות החמה) והם המקיימות אותו ואת הוויתו, ומצמיחות אותו ומביאות אותו לשלמותו ולקיומו המלא.

שנזכה כולנו לקבל את התורה הקדושה ולידבק בנותן התורה,

מקווה שתשובתי סייעה לך, האם יש לך צורך בהבהרות נוספות?

אשמח לשמוע ממך.

אליהו

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן