מאת:

התפרסם בתאריך:

24/02/2016

לא מגיש התלהבות בלימוד

שאלה מקטגוריה:

אני  בן 20 תלמיד שיעור ב' בישיבה
רציתי לשתף אתכם שמשהו שעובר עליי
אני מרגיש שאני מסוגל ללמוד תורה מהבוקר עד הערב ולהבין מה שאני לומד ולהעמיק בקלות אבל אני לא מרגיש התלהבות בלימוד שלי. אני מרגיש כאילו אני לומד המון אבל זה כאילו אני לומד מקצוע חול ולא כמו שאומרים שאמורים להרגיש.. מה אני עושה עם זה?

תשובה:

שלום לך

ראשית תרשה לי להביע בפניך את הערכתי הרבה, אנחנו מקבלים הרבה שאלות על התמודדויות שונות,  מעט מאוד שאלות עוסקות בספירה גבוהה שכזו, מעט מאוד אנשים מוטרדים משאלות גבוהות שכאלו. ללא ספק הנך אדם בעל אישיות מיוחדת ושאיפות גדולות.

לגופם של דברים – מצוות לימוד תורה שקולה כנגד כל המצוות, ומכיוון שאתה בן ישיבה ומאידך קצרה היריעה מהכיל, לא נאריך בחשיבות לימוד התורה, בנוסף וכפי העולה משאלתך הנך מודע לחשיבות הגדולה של לימוד התורה מתוך הנאה,  גם בעניין זה אני מניח שאתה התוודעת ומכיר את הספרות התורנית הענפה שעוסקת בחשיבות המיוחדת של ההנאה מלימוד התורה, (נזכיר על קצה המזלג את ההקדמה המפורסמת של רבי אברהם בורנשטיין לספרו "אגלי טל", הט"ז ביו"ד רכא , י, ס"ק מ"ג, בעניין מצוות לאו ליהנות נתנו ועוד ספרות רבה שאתה בוודאי מכיר). נציין ונוסיף שיש חשיבות מיוחדת בהנאה מלימוד תורה, בשונה ממצוות אחריות שבדר"כ הינן מתוחמות בזמן, ההתמדה בלימוד תורה לאורך כל ימי חיינו תלויה במידה רבה בהנאה ובחיבור שאנחנו מפיקים ממצווה זו, שכן המציאות מוכיחה שללא הנאה וחיבור עמוק ללימוד תורה, ההתמדה והעיסוק בה פוחתים והולכים ואינם מלווים את שגרת החיים, במיוחד בשנים שלאחר תום הלימודים בישיבה.

אתה שואל מדוע אינך חש טעם בלימוד התורה ומה אפשר לעשות בנידון.

הרהרתי רבות בשאלתך ואף התייעצתי במיוחד עם שני תלמידי חכמים "משגיחים" בישיבות גבוהות המלמדים תורה ומלווים שנים רבות בחורים בישיבות.

למעשה קשה מאוד לתת תשובה לשאלה זו ללא הכירות אישית אתך שכן יכולות להיות מספר רב של סיבות המובילות למצב זה, ונפרט אחדות מהן:

א – צורת הלימוד: לכל אדם ישנה את צורת הלימוד שמתאימה ליכולותיו כישרונותיו וסגנונו האישי, לשם בירור והבנת הסגנון האישי דרושה בדרך כלל הכוונה מתלמידי חכמים בעלי ניסיון בחינוך, וחיפוש אמיתי ורציני מצד הלומד.

ב – עומק והבנה: פעמים רבות הבנה עמוקה ויסודית של הסוגיה, הניתוח והיסודיות והיכולת להעניק פרספקטיבה ואמירה אישית מעניקות טעם בלימוד. אתה מרגיש שאתה מסוגל להבין ומעמיק בקלות, אני מניח שזו התרשמות אישית שמבוססת על השוואה חברתית מסוימת, לא כתבת באיזה ישיבה אתה לומד, אך יכול להיות שהסביבה הלימודית שלך איננה מותאמת לרמתך יכולותיך וכישורך.

ג- קדושה: פעמים רבות התמודדות עם ניסיונות בתחום הקדושה משפיעים באופן ישיר על  היכולת ליהנות מלימוד תורה. שוב, זה עניין אינדיבידואלי לחלוטין, כל אחד רגישות נפשו וטוהר נשמתו מגיבים לדברים אלו בצורה שונה.

ד – ערך הלימוד: הבנת ערך לימוד התורה יכול להשפיע במידה רבה על ההנאה מהעיסוק בה.

ה – מניעים: כמו כל דבר בחיים, למניע יש משקל רב על החוויה וההרגשה, מניעים של תחרות, לחץ פחד או צורך להרשים ולהוכיח עשויים בקלות להשפיע על חווית הלימוד.

ו – תכניות לעתיד: כאשר אדם מתחם את הלימוד לשנות הישיבה ולא רואה בזה עיסוק לכל החיים קשה מאוד להתחבר לחוויה של הלימוד וההעמקה. משאלתך ניתן להתרשם בנקל שלא כך הם פני הדברים, אבל כאמור –דרושה הכירות עמוקה לתשובה בנושא.

ז – סביבה חברה חברים …

המלצתי – אני משוכנע שבישיבה שאתה לומד ישנם אנשים גדולים שישמחו לעזור לך לקבל תשובה ולמצוא את הדרך האישית שלך בלימוד תורה, מתוך שמחה וחוויה. במידה ואתה מעדיף כמובן שאשמח להיות לעזר בתקשורת ישירה יותר.  במייל

בברכה

נתנאל

[email protected]

 

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן