שלום וברכה, אליך המשיב שלא ידעתיו.
אני כותב בצורה לא מסודרת. פשוט אין לי עם מי להתייעץ בצורה פתוחה. (ואנא, אל תציע לי לפנות למישהו… אני סגור ולא אעשה זאת). כך שמאד חשוב לי שתענה לי, בהרחבה, בביאור.
הנני בחור ישיבה, ישיבה לטאית מה”פותחות”. כעת בן 23, ממש עכשיו. כמובן מטבע הדברים צריך להגיע לפרק האיש מקדש.
רק שאני מרגיש שאני לא מסוגל.
חקרתי את עצמי, התבוננתי, ואני מנסה להעלות קצת על הכתב מה עלה בידי.
ראשית, אני באמת לא תופס מדוע אני צריך להתחתן. כלומר, יש לנו מצוה של פו”ר, אבל זה מצוה שאוכל לקיימה גם בעוד כעשור. בדור שלפנינו היו בחורים שהתחתנו בסביבות ה 30. אמנם זה היה בגלל שלא רצו להתחתן עם בחורי ישיבה, אבל זה לא משנה לעצם הענין.
כמה ששאלתי, חקרתי ודרשתי, עדיין אינני מבין היטב את הפסוק “לא טוב היות האדם לבדו”.
לצורך הבנת המצב, אכתוב על עצמי קצת. ובגלל שאני לא מזוהה , אין לי כל בעיה “להתרברב”, אבל בכנות, זו האמת. אני פשוט רוצה תשובה ועל כן אני מתאר את עצמי, ובאמת לא מגזם.
אני ב”ה זוכה לישב באהלה של תורה. גדלתי בבית רגיל, אבל אני הקצנתי מאד לתורה. כלומר כיום לא מענין אותי דבר חוץ מתורה, אולי קצת פולטיקה פנים חרדית.
אני רואה חברים מסביבי מתעניינים בספורט, סרטים, בגדים, וכו’, זה פשוט לא מעניין אותי בכי-הוא זה.
אני בורח מהחברה, כי אני חושב שזה מפריע לי להתעלות.
יש לי סדר יום שאומר כל רגע פנוי ללמוד. [אפילו קניית בגדים, נעלים וכו’, אני כמעט לא דורך בחנויות. אבי היקר תמיד מביא לי הכל עד הבית].
אני לא אוהב ללמוד בהיכל הישיבה. כי מדברים ויש נייעס וכו’. אני בורח לבתי מדרשות שקטים, יושב למדי לומד, והרבה הרבה כותב.
אני לא לומד עם חברותא בכלל. החברותא שלי זה המחשב. (מוגן לגמרי ב”ה – אם תשאל היאך הגעתי לאתר “אקשיבה” התשובה: בגלל הספר שהוצאתם… אילולי הוא לא הייתי מגיע לזה כנראה לעולם… ובעיקר בגלל שזה חסום בסינון שלנו, והצלחתי להשיג דרך מחשב אחר את המייל שלכם, כך שאת התשובה לא אראה באתר אלא במייל).
יש לי דרך לימוד עצמאית.
אקיצר, כיף לי. אני נהנה מהלימוד. (אני יודע שזה יחסית נדיר. אבל זה לדעתי בגלל שאני כותב במחשב. וזה נותן לי סיפוק, כל יום אני רואה מה חידשתי, מה הוספתי וכו’.
למה לי להכנס ל”ריחיים על צווארו”? אני יודע את הגמרא “הא לן והא להו”, אבל בכ”ז, א”א לכחש שזה “ריחיים על צווארו”.
עוד נקודה. לפני שנה חשבתי להתחיל שידוכים, ובאותה תקופה היה לי ירידה בשמירת העיניים. אני סבור שזה טבעי. אני מתחיל לחשוב על שידוכים, אז אני פחות שומר על העיניים. יש איזה “מורה היתר” לא נכון ש”זה לצורך”. מקווה שהובנתי.
אחר כמה ימים כאלה, כמובן שכל עבירה מביאה צער ועגמ”נ. החלטתי לדחות שידוכים עוד שנה. והכי הוה.
כעת אני חושש שוב שמא חלילה שוב אפול לזה אם אתחיל שידוכים. זה נסיון קשה. כלומר, כל אדם שרואה אשה נאה ברחובה של עיר, העין מושכת, וזה טבעי, וזה מלחמתינו עם היצר. בדרך כלל זה לא קשה לי כל כך, אני פשוט מסיח דעת, חושב על מה שלמדתי היום וזהו זה. אבל אם הראש לא מונח בלימודים, אלא בשידוכים, וכך המצב שמתחילים שידוכים, ממילא בהכרח שיהיה קשה לי ללמוד והפועל יוצא זה שמיה”ע והמחשבה.
עוד נקודה. אני סבור שיש לי הרבה מה לעבוד על מידות. על בנ”א לחבירו. לשם דוגמא, היה לי וויכוח עם אמי שתחי’, באמת לא משנה מה היה הנושא, ובגלל כך תקופה ארוכה לא דיברנו. הייתי בגלל זה בצער על הצער שאני גורם לאמי, מצד שני “לא יכלתי” לבקש סליחה. הרגשתי שאני פשוט לא מסוגל. רק בערב יו”כ העזתי.
במהלך תקופה זו חשבתי לעצמי, מה יהיה אם חלילה אסתכסך עם אשתי? וזה הרי אמור לקרות מטבע הדברים, א”א לומר ולהניח שהכל יהיה חלק לגמרי.
ארחיב עוד. בביתי כמעט לא ביקשו ממני עזרה בבית. בכלל. אפי’ לגהץ זה רק אם שכחו או לא הספיקו. מה יהיה כשיהיה לי בית? הכל יהיה מוטל על האשה בלבד? זה בודאי לא הגיוני. מצד שני זה יהיה לי בודאי מאד קשה.
עוד נקודה. קראתי הרבה פסקי דין. בענייני אה”ע. לא רק של זמנינו. אלא גם בכללות בספרות השו”ת. אחרי התבוננות ראיתי שזו גם נקודה שאני חושש ממנה בתוך -תוכי. שמא ח”ו מצידי הכל יהיה מאה אחוז, אבל מי תהיה האשה שלי, שמא ואולי חלילה… (א”צ לפרט עשרות דוגמאות).
ודאי שהכל משמים. ומה’ אשה לאיש. אבל אני יודע שזה יגרום לי להיות חשדן. (סתם כך לדעתי אני טיפוס חשדן מדאי). ואולי סתם להוריד שידוכים בגלל חשד שהוא לא נכון.
אחרי כל זה. אני יודע שאם אני מתעכב עוד שנה אני כבר מתחיל לעורר חשד בשידוכים. מדוע עד היום הוא לא התחיל? ועוד שנה יותר חשד, וכן הלאה. כלומר, העיכוב שלי כעת, יכול לעורר לי בעיה בעתיד.
גמרתי אומר בדעתי לאור הסיבה האחרונה שבאמת, “טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו”, [ובעניי עד היום הייתי רגיל לדחות עפ”ד חז”ל והובא ברש,י עה”פ שם, “עול תורה – עול אשה”, שתחילה צריך “עול תורה” ואח”כ “עול אשה”, ומי יאמר שקיבל ע”ע “עול תורה”, אבל כעת חוששני שאני כבר עובר את תקופת “נעוריו”], כן לשמוע שידוכים.
כעת אני מבולבל ומפחד מ”פגישות”. אני אדם שתקן מטבעי. בודד. אוהב את הפינה שלי. אני יכול ללמוד ימים שלמים בלי לדבר מילה עם איש בעולם. בבין הזמנים אני לומד בבית מדרש ליד הבית, מהבוקר עד הערב, וחוזר חלילה. אינני יודע “לפתח שיחה”. אני עונה ב”כן” “לא” וכו’. כמה פעמים הוריי ומשפחתי העירו לי על כך. אבל זה אני. אני די שתקן.
לא אכחש. יש שאנשים שאני יכול לשוחח איתם שעות על גבי שעות. אבל אלה רק אנשים תורניים שאני מדבר איתם על תורה, על עולם הספר, על מחברים, על שאלות אקטואליות וכיו”ב. לשבת ולדבר פולטיקה לדוגמא, זה יכול להיות נחמד, אבל ממש כמה דק’. אני לא מרגיש כיף לדבר על זה. (לקרוא אני כן אוהב, לדוגמא עיתון שיפול לידי אקרא אותו מתחילה ועד סוף… ואני קורא, אבל לא מחפש את זה, כלומר, אם בא לידי אני קורא).
מה אעשה אם כך ב”פגישות”?
אמרו לי תשאל שאלות זה יזוז. אני חושב שזה לא יצליח…
עכשיו שאלתי כך. האם עליי לספר כל זאת בפגישות? זה עלול להרתיע.
עוד נקודה. אני כאמור אוהב ללמוד לבד. אינני מאמין שאצליח לעולם ללמוד ב”כולל”. אין סיכוי. יכול להיות שאני יהיה בכולל, אבל אז אני לא אלמד. זה אני. ב”ה אני לומד בישיבה שאין פיקוח בכלל על בחורים ולא יודעים מי אני. הלכך ברור לי שלא אהיה בכולל.
ממילא השאלה נשאלת, פרנסה מנין?
לעבוד, אני לא יעבוד. אני מכיר את עצמי. כל עוד שאוכל לשבת וללמוד זה מה שאעשה. (מה שכן, אם נצטרך, אני יכול לעבוד בעריכה תורנית, ואפי’ עשיתי פעם כמה עבודות כאלה, ואני חושב שאוכל להכניס ממנו הכנסה נכבדה, אבל זה רק אם יהיה צורך אמיתי, כי אם לא זה בודאי ביטול תורה).
תגיד, בלא”ה עיקר הפרנסה זה האשה. אברך מביא אלף או אלפיים ₪. זה נכון. אבל גם זה כסף וגם זה חשוב.
להסתיר את זה? להגיד את זה?
עוד נקודה אחרונה…
מה אני אדרוש? הספק שלי הוא כזה. אין לי ספק שאם לכל חבריי ופחותים ממני קיבלו כך וכך. גם לי מגיע. אבי רוצה לדרוש “דירה”. אבל, אם נניח שאפול על משפחה עשירה, בודאי, למה לא. אבל אם מדובר במשפחה רגילה, אני מרגיש שזה פשוט “עושק”, אני גם יודע את הרמ”א על ממון של שידוכים שאין בו ברכה. מה גם, שזה יכול להיות סיבה לעכב שידוכים. ובמילים אחרות, גם להפסיד אולי הצעות טובות, רק שאין להם כסף. מצד שני אין כל ספק שלהתחיל חיים מחדש זה שיא “ריחיים על צווארו”. עוד יש להרחיב בנקודה זו.
אבל עייפתי כעת.
כתבתי במהירות, יש לי אולי עוד נקודות ללבן. אבל אני חושב שכעת כתבתי את הרוב.
אולי אמשיך להתכתב עם המגיב איתי אם אראה בכך צורך.
בתודה מרובה
על האפשרות הנפלאה הזו “להתייעץ” בכנות מבלי להיחשף
2 תגובות
תקרא את הסיפור (משל) שמובא בהקדמה של הספר בגן השלום של הרב הרוש
עם כל הערכה לבחור הנ”ל והוא לא כל כך יחיד אני מכיר עוד כאלו שהם מאוד שכלתנים ואולי יש להם רגשות אבל הם לא מחצינים את זה יש בעיה בהשרוי בלא אשה שרוי בלא תורה אני כבחור צעיר למדתי לפחות 18 שעות ביממה בלי גוזמא שבתות חגים ואפילו בפורים [שאז לא היה מקובל בכלל ללמוד בפורים גם אצל גדולי המתמידים וכן בערב פסח אחר חצות ועוד ועוד ואיפילו הייתה לי חברותא בין מנחה לנעילה ביום כיפור] כשנשאתי ב”ה בשעטו”מ לאשה שאני יכול לברך עליה כל בוקר ברוך הטוב והמיטיב אני אמנם לומד הרבה פחות מבחינת שעות ממה שהייתי רווק אבל שעה אחת שוה לחדשיים של רווקות אי אפשר בכלל להשוות לימוד תורה של רווק ללימוד תורה של אדם נשוי ואני לומד עם מוח הרבה יותר נקי וזה כמובן הכסף הקטן והכסף הגדול זה האהבה הגדולה שאשתי מקרינה לי [אהבת בת זוג אמיתית אי אפשר להשוות אפילו לאהבת הורים ואחים] ועוזרת לי להתמודדד עם כשלונות הרבה יותר ממה שכל הסובבים אותי ביחד עזרו לי לפני החתונה לפי דעתי הטפשות הכי גדולה זה להשאר רווק הגן עדן של לימוד תורה ועמלת התורה של אדם נשוי הוא בלי שום יחס לרווק