The Butterfly Button
התעוררה בי שאלה לגבי אמיתות התורה

שאלה מקטגוריה:

אז ככה לאחרונה התעוררה בי שאלה לגבי אמיתות התורה
אני אחרי הכול מאמין שיש אלוהים ומאמין שיש לו דרך כי זה מוכרח……
אבל מדוע לא ניתן לומר ש"התורה" שלו בנויה על ערכים של שוויווניות וכבוד הדדי אהבת וקבלת השונה לא לרצוח וכו בקיצור ערכים מוסריים היתי אפילו קצת מוסיף שלומר שהקבה ציווה לא לברור בשבת זה קצית מתימר בדבריו האומנם שאני מכיר את האימרה ש"רצה הקבה לזכות את ישראל לפיכף" האומנם דברים אלה מופרכים במקצת עקב הגבלת המספר 613 מצוות
בקיצור אני חושב שניתן לומר שמשה רבנו לפני אלפי דורות הלך ו"מכר" את תורתו לאנשים תורה שהוא בעצמו כתב וסיפר שהיה מעמד הר סיני ז"א כול הסיפור של יציאת מצרים וכו נכון כי יש עדויות לכך היום ולכן אני טוען שהם באמת התרחשו אבל את עצם ציווי התורה משה לא באמת קיבל שעלה להר עלה כתבם על דעת עצמו
ואמנם נכונות הטענה שישנם משפטים הכתובים בתורה המכריחים את היוצר בה כגוון שאין חיה שהיא מעלה גרה ולא מפריה אלא רק ארנבת וכנ"ל לגבי הדגים אומנם משפטים אלא לא מעידים מכיוון שיש עדיות אפילו בגמרא על אנשים חכמים שידעו את מספר הכוכבים וגודל היקום והיחס של משפט פיתגורס עכשיו לומר מנין להם זאת אני לא יודע שהרי אני לא יודע להגיד מנין להבין את גודל היקום ומספר הכוכבים בו בפרט שאין להם אלא מה שעינהם רואות אולי ההסבר הוא כישופים וכדו או כנראה הבנה מעמיקה בגוף החיות ואני די מבין שדבר זה הגיוני למדי כמו שניתן לומר אותו הדבר לגבי ניתוחים פשוטים לדוגמא שכוף האדם לא מאפשר לו לרוץ 50 קמש
יתר על כן אין להקשות איך קיבלו ממשה רבנו דבר כול כך שנשמע אפילו לנו אחרי 6000 שנה מופרך כמו שנוצרים מאמינים שישו דיבר אם אלהים והא נתן לו את התורה או כול מיני סיפורים הזוהים של כול מיני כתות ברחבי העולם שמאמינים בזה כבר אלפי שנים אפילו שלנו מבחוץ זה נשמע כול כך מופרך ומדוע אם כן מוכרח אמיתות התורה

תשובה:

שלום שואל יקר,

מתוך דברייך ניכרת כנותך ורצון פנימי לברר את אמתות הדרך בה אתה הולך.

הארכת מעט בניסוח השאלה ואני מעדיף ברשותך להתמקד בעיקר.

לפי הבנתי אתה שואל,

א. מדוע באמת יש צורך בכל התורה ולא מספיקים כללים עיקריים של עשיית טוב והליכה ביושר ובהומניות. [שאלה זו גורמת לך לחשוב שמא ה"תוספות" הן של משה].

ב. מהיכן אנו יודעים שמשה לא כתב דברים משלו ואמרם כביכול בשם ה'.

לשאלתך הראשונה,

חשוב מאוד להיות אנשים ישרים וכנים, טובים גומלי חסד וכו'. למי שמאמין שהבריאה נוצרה ללא כוונה ומטרה, קשה למצוא צורך או משמעות במה שמעבר לדאגה למקסימום נוחות ונעימות לנבראים. לכן התפיסה הזו שדברים אלו הם עיקר הטוב, תופסת מקום נרחב בתרבות המערבית חילונית.

גם על פי התורה חלק נכבד מהטוב שאנו יכולים לפעול, תלוי בהתנהלות נכונה וטובה בין אדם לחברו. גם התבוננות במה שציווה ה' לאנושות בכללה [שבע מצוות בני נוח] מראה שזהו עיקר היעוד של שאר האנושות. ועם זאת, אנו מבינים שבשביל להיות נחמדים, בשביל שלאנשים יהיו חיים נעימים, לא בוראים עולם ולא יוצרים מציאות. ובפרט שידוע לנו ש"נמנו וגמרו – נוח לו לאדם שלא נברא משנברא".

התורה ופרטי המצוות מכוונים כ"תכנית הכשרה" לנו, לישראל. הם נועדו לאפשר לנו לצמוח, לתקן ולהגיע לרמות גבוהות אליהן לא יכולנו להגיע ללא המסלול כאן על פני האדמה והאינטראקציה עם עולם החומר. בצדק הזכרת את דברי חז"ל "רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו'". התורה כאן בכדי שנזכה ובכדי שנזדכך. בכדי שנצא מהעולם הרבה יותר ממה שנכנסו אליו. בשביל זה יש לנו מצוות שפוגשות ומלוות אותנו בכל שלבי החיים, בכל חלקי היום ובכל רבדי הנפש.

ונקודה נוספת. גם עשיית טוב והתנהלות נכונה בין אדם לחברו אינה דבר פשוט. לא לחינם הגדיר הלל הזקן את כל התורה כ"פירוש" ל"דעלך סני, לחברך לא תעביד". הליכה בדרך התורה היא הכשרה עמוקה להעברת מעשי האדם מפעולות אגוצנטריות, למודעות של טוב ונכון. ככל שאדם לומד לעשות מעשיו "לשם שמים" כך יכול הוא, גם באינטראקציות עם הסובבים, לפעול ביושר ובטוב.

כמה נעים לסכם את מצוות ה' בדבריו של מיכה "וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט, וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹקֶיךָ".

לשאלתך השנייה [ברשותך, אעתיק את עיקרי התשובה ממה שעניתי לשואלת ששאלה שאלה דומה לא מזמן],

התשובה הפשוטה כתובה בעצם בתורה, ממש לפני מתן תורה.

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם…". [שמות י"ט, ט]

הרי ברור שהעם לא יעמדו ארבעים יום וארבעים לילה לקבל את כל פרטי התורה מהבורא. ה' מתגלה לכולם ומלמדם את עשרת הדברות ויש צורך במישהו שיעביר לעם את כל הפרטים.

כשה' נגלה לעיני כל העם ומדבר עם משה בפניהם, זו הוכחה ברורה לעם שה' סומך על משה ומשתמש בו כשליח להעביר את שאר דבריו.

בפועל, אפילו את עשרת הדברות היה קשה לנו לשמוע מפי ה', ולאחר שתי הדברות הראשונות ביקשנו ממשה שידבר הוא. "וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה, דַּבֶּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹקִים פֶּן נָמוּת".

גם כשיש התגלות אלוקית, ברור לנו שזה רק בא להטמיע בנו את האמונה ואילו הפרטים יגיעו דרך שליח. כשה' מדבר עם משה בפני העם, אין צורך בהוכחה נוספת לאמון שניתן בו.

למרות שלדעתי תשובה זו מספיקה לחלוטין ועונה לשאלתך, אני רוצה להוסיף משהו.

הרבית להזכיר "הוכחות" שונות לאמיתות התורה ולחכמת חז"ל. ברור שהתבוננות בדברים האלו מפליאה ויש בהם משהו משכנע. עם זאת לדעתי ה"הוכחות" האלו רחוקות מעומק האמונה לה ניתן לזכות. על חכמת סוד העיבור שהיה לחז"ל דרשו חכמנו את הפסוק "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָֽעַמִּים". אלו שכנועים גדולים ל"עמים", לאלו שממש רחוקים. לנו נתן ה' משהו הרבה יותר עמוק.

בחיים בכלל יש לנו צורך ב"אמונה". אם אני עולה לאוטובוס, אני מאמין שהוא אכן ייסע ליעד שכתוב, שהנהג באמת יודע לנהוג ושהאנשים סביבי אינם מחבלים. אני אפילו משלם לנהג למרות שעוד לא הגעתי ליעד… זו אמונה מינימלית שנצרכת עבור חיים סבירים בין בני אדם. אם אנסה להגיע לרמה של וודאות, חיי יהיו קשים מנשוא [תחשוב על זה]. היכולת לרקום קשרים עם אנשים אחרים תלויה הרבה במידת האמון שלי בהם וככל שהקשר עמוק יותר הוא מצריך רמת אמון גבוהה יותר.

בחיים האמונים, בקשר שלנו עם ה', זה הרבה מעבר לכך. ה' ברא עולם בו הדברים אינם חד משמעיים. הוא יכול היה לכתוב לנו כל יום בשמים "ה' הוא האלוקים", להתגלות אלנו כל יום כמו בסיני. אבל לא זו המטרה.

הזכות שניתנה לנו היא להיות בוחרים, לבחור בטוב למרות שייתכנו בלבנו ספקות. היופי באמונה מתבטא כשיש לנו מה להפסיד ובכל זאת מאמינים – "לכתך אחריי במדבר, בארץ לא זרועה". אז אולי באמת חלק מהיופי בקיום התורה מגיע מכך שגם אז היה צריך אמונה, והאמון במשה שהדברים מדויקים הוא חלק מההתמסרות היפה הזו.

מברך אותך לגלות את עומק האמונה שבלבך, לחוש את היופי הנסתר הזה ולשמוח בדרכך.

מנחם ס.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מי יכול לשנות את ההלכה?
אני יודעת שאחת הסיבות שלא משנים את ההלכה היא שצריך בית דין גדול בחכמה כדי לשנות את ההלכה. אני שאלת: זה לא כ"כ משהו מדיד, מי גדול בחכמה, למה קבעו שרק ככה ניתן שנות את ההלכה? זה נראה שהכוונה מאחורי זה היא שאף אחד לא ישנה, כי איזה ב"ד יגיד...
חבלי משיח? האם יש יותר צרות מדורות קודמים?
אני לא יודעת מה המקור לזה בדיוק - אבל ידוע שכתוב שבדור שלפני ביאת המשיח יהיו צרות גדולות ורבות יותר מהדורות הקודמים. שאלתי היא - נראה שבדור שלנו אנשים חיים הכי טוב שאפשר, יש שפע שכמוהו לא היה והתמותה ירדה בהרבה כי הרפואה השתכללה, אף אד לא רעב ללחם וגם...
לא רואה שזה עוזר לי לנסות סגולות והשתדלויות
יישר כוח על הפלטפורמה הזו לשאול שאלות באנונימיות ולשפוך את הלב. לעצם העניין. אני ממש אובד-עצות, מתמודד עם קשיים כלכליים ואחרים, דבר שגם גורם לי באיזה שהוא מקום לתמיהות באמונה. ויש לציין שזה לי תקופה ארוכה שהפסקתי.להתפלל מעבר לתפילות היומיומית החיוביות וכן לרוץ לרבנים לקבל ברכות. פעם הייתי קורא פרקי...
עולם הבא בחירה חופשית והמסתעף
כבר תקופה לא קצרה שיש כמה נושאים שמטרידים אותי וחשבתי לנסות לשאול אותם פה.. אני אמנם לא חרדי, אפשר להגיד שנטול מגזר, אבל קראתי פה תשובות וראיתי שאתם עונים מצוין. 1. למה ה' ברא את הגהינום, ולמה הסבל בו כל כך גדול. כתוב שהוא נברא בשביל לנקות את הנשמה, אבל...
למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן