שלום לך בחור יקר.
ראשית, אני שמח שמצאת את “אקשיבה” מקום ראוי לשאלה גורלית ומשמעותית זו. אני גם מצטער על הזמן הרב שחלף בטרם קיבלת תשובה, אם כי אני סבור שמה’ יצא הדבר, והזמן שחלף הוא רק לברכה בעבורך ואפרט.
אתה בחור בן 19, ומצטייר כאדם מעמיק חושב ובעיקר רגיש. אתה עובר תהליך שלוקח אותך לחשב מסלול מחדש. אתה רוצה לממש את אחת המטרות הגדולות ואחד היעודים הגדולים של כל יהודי, נשיאת אשה והקמת בית נאמן בישראל. “לא טוב היות האדם לבדו” מספר בורא העולם עצמו בספר בראשית וחז”ל מפליגים ומאריכים בדבר, “כל השרוי ללא אשה שרוי ללא טובה ללא ברכה” וכו’.
יש כמה וכמה סיבות ללמה אנשים מתחתנים, חלקם רגשיות וקשורות ברצון לזוגיות אהבה מסגרת ומקום אישי התשוקה האנושית להעמדת צאצאים ועוד. חלקם קשורות בצורך הפיזי שרלוונטי במיוחד לאדם דתי. חלקם קשורות כמובן לפן הדתי, הרצון לחיות בקדושה, החשש מלהגיע לחטא, החובה הקדושה בהעמדת תולדות ועוד.
למעשה אתה מדבר על צורך ורצון אבל לא כל כך מפרט מהו הצורך המרכזי והבסיסי שלך. יש “סיבה” אחת ברורה שאתה מעלה – הרצון לעשות נחת רוח לה’.
מאידך, אתה כן מעלה מספר “בעיות” העומדות בפניך ומספר מניעים המייצגים צרכים שונים.
א, הייחס של הוריך לרעיון של נישואים מוקדמים בכלל ובפרט לנוכח הצורך ברכישת מקצוע.
ב, ההתנגשות בין הקמת בית לשירות הצבאי וההשלכות שיכולות להיות לשירות על הקמת וביסוס התא המשפחתי בשנים החשובות והקריטיות של תחילת הנישואין.
ג, הרצון שמשפחתך המורחבת תהיה נוכחת בחתונה, מה שלא יתאפשר בנישואין מוקדמים.
בחור יקר, אין לדיין אלה מה שעיניו רואות, ואני מתרשם מאוד מכנותך ורצונך לקבל תשובה אמיתית.
“אמר רבא, עד עשרים שנה יושב הקב”ה ומצפה לאדם מתי ישא אשה כיון שהגיע [לגיל] עשרים ולא נשא אומר תיפח עצמותיו” אתה בוודאי מכיר את הגמרא הזו ואת הסיבה שהגמרא מציעה להתחתן עד גיל עשרים, בשביל להימנע מהרהורי עבירה. מאידך, אתה בוודאי מודע לפרקטיקה והאופן שהתייחסו פוסקי הדורות ובעיקר בדורות האחרונים לתפיסה זו.
הקדוש ברוך הוא לא רוצה חס וחלילה שיהודי יהרהר בעברה, אבל הוא גם רוצה בית שדומה למזבח, יציב מבוסס חזק. הוא רוצה שיהודי יוכל לפרנס את משפחתו כפי שהוא מתחייב בכתובה וכמובן שיגיע לחייו הבוגרים עם קומה תורנית רוחנית ואישיותית מבוססת ומלאה.
במגזר החסידי שנושא הקדושה תופס מקום מאוד משמעותי בעבודת ה’ ובסדר היום הרוחני משתדלים להתייחס להמלצה זו ולהתחתן לפני גיל עשרים. אני מדגיש שמשתדלים כי כמובן שזה לא מתאים לכל אחד וכמובן שאם בשם המרוץ לחתונה לפני גיל עשרים אדם יתחתן חס וחלילה עם מי שלא מתאים לו או באופן שלא מתאים לו יצא שכרנו בהפסדנו ובענק. כ”כ חשוב לזכור שאין הדבר דומה לבחור חסידי שמתחתן בגיל צעיר כאשר החברה כולה מוכנה ומעודדת תהליך כזה לבין בחור במגזר ואפילו במשפחה שלא מורגלת ואפילו דוחה נישואין כאלו. התמיכה החברתית המערכות שמכוונות לסיוע ואפילו הסיכויים שכעבור זמן אדם ירגיש תחושת החמצה פספוס או צער על המהלך הם דברים שראוי להתייחס אליהם בכובד ראש.
במגזר הליטאי גודלי הדורות כבר הרבה שנים מתעלמים מהמלצה זו בשם צרכים חשובים וקריטיים יותר כמו התפתחות רוחנית והצורך לבסס את הידע התורני באופן משמעותי מה שקשה לעשותו עד גיל עשרים. אכן מנהג קדוש ורווח שצעירים ביום ההולדת עשרים שלהם “עושים תיפח” כלומר מקדישים את יום ההולדת ללימוד תורה אינטנסיבי הכולל לימוד כל הלילה ב”משמר” מתוך אמירה כלפי קב”ה ובעיקר כלפי עצמם שהסיבה שהם דוחים את גיל הנישואין הוא הרצון להעמיק וללמוד תורה.
במגזר הדתי לאומי בנוסף לכל אלו קיימת ההתייחסות לשירות הצבאי כמצווה ושליחות דתית ולא רק חוב אזרחי שצריך למלא.
איפה אתה נמצא בכל העניין? אתה רוצה לעשות נחת לקדוש ברוך הוא. האם חשבת לעשות לו נחת באופנים נוספים? השקעה ותוספת בלימוד תורה, בכמות ובאיכות? העמקה בנושא התפילה? עבודה על נושא הקדושה? דקדוק הלכה בהלכות שבת ברכות וכשרות? לפעמים קל לנו לעשות לקדוש ברוך הוא נחת בפעולה אחת הרואית וגדולה נישואין מוקדמים או להבדיל אלף אלפי הבדלות “למות על קידוש ה’ בקפיצה על רימון”….. הרבה יותר קשה זה להקפיד על זמן קריאת שמע, לקבוע קביעות לדף יומי או לשמור על העיניים באוטובוס…. יכול להיות שיהיה לקדוש ברוך הוא נחת רוח מרובה יותר אם תתעל את הרצון הקדוש שלך לביסוס הקומה הרוחנית שלך?
אתה מעלה עוד שתי בעיות חשובות ומשמעותיות שיש להם גם היבטים כלכליים וטכניים וגם רוחניים ודתיים. היכולת לרכוש מקצוע מפרנס ולסיים את השירות הצבאי.
ללא ספק אלו שיקולים משמעותיים מאוד ובעלי מגוון רחב של השלכות
ראשית מה אתה חושב על זה? אייך אתה מתכנן לפרנס את משפחתך בהמשך? האם יש מקצוע או דרך ספציפית שאתה חושב עליה? האם בנישואין המוקדמים כרוך וויתור על תחום מקצועי שחשבת עליו או חיים שלמים של מצוקה ודחק? האם שקלת בכובד ראש את הנושא?
כפי שהקדמנו, פרנסת האשה והילדים הם אחד מהחובות הבסיסיות שאדם מחויב לאשתו מהתורה.
פרנסה ומקצוע מכובד הם גם אחד הזהויות המשמעותיות של האדם במשך חייו ומקנה סיפוק כבוד ומעמד, מה שחשוב לאדם עצמו וגם לאשתו ולילדיו.
מה המחשבות והתכנונים שלך בנושא. האם הקדשת מחשבה רצינית ובכובד ראש לנושא? אם כן למה שלא תשוחח על כך עם הוריך ותסביר להם את עמדתך ותוכניותך
כנ”ל השירות הצבאי, הצגת שאלת טובה מאוד. מחד, יש רצון אישי וחובה אזרחית ודתית בשירות הצבאי, מאידך קשה מאוד להקים בית במהלך השירות הצבאי ובוודאי שירות במהלך שירות משמעותי. לא שאין מי שעשה את זה, חלקם אפילו בהצלחה גדולה, (תוכל אולי להתייעץ איתם על הנושא), אבל ללא ספק זה יוצר אתגר ומרוכבות בביסוס והקמת תא משפחתי יציב וחזק. המחשבה שלך היא לוותר על השירות הצבאי? לצמצם את השירות שתכננת ברמת הזמן והמקום בו תשרת? או לנסות לשלב בין שירות משמעותי והקמת בית?
אני לא נכנס כרגע לשאלת החובה הדתית בנושא השירות הצבאי, אני מדבר על האזור שאתה חי ומתכנן לגור בו. על הייחס של החברה שאתה מתכנן לחיות בתוכה על המקום שתופס השירות הצבאי בנשמתך, על האופן שבוא ההורים והמשפחה שלך יקבלו את הנושא. נשמע מדברך שהמעגל המשפחתי חשוב לך, עד כדי שיקול של השתתפות הדודים והדודות בערב החתונה כשיקול שעומד לנוכח הרצון להתחתן מהר, אייך צעד זה ישפיע על הקשר שלך איתם וכו
בנוסף, ותרשה לי לכתוב משהו קצת ישיר וכנה. בתחילת הדברים רשמתי בכוונה את שלושת ה”בעיות” שהצגת. קשה להתעלם מכך שלצד שאלה של פרנסה ומקצוע ושירות צבאי, והיחס של הוריך ומשפחתך לכל זה, מה שיכול לעצב ולהשפיע על כל חייך וחיי משפחתך וילדך מיקמת “בעיה” של האם הדודים והדודות יוכלו להשתתף במעגל הרוקדים בערב החתונה, אתה ממקם את הפרט השולי כל כך הזה כעוד סיבה לצד השאלות הקריטיות והגדולות שהצבת לעייל. כל זה גורם לי לחשוב שכדאי לך שוב לבחון את הדברים את המניעים את התשובות שאתה מציב מול השאלות הגדולות, להעמיק במניע שלך להתחתן מהר ולחלופות
ההמלצה שלי היא לקחת את הרצון הזה לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא ולנתב אותו כרגע לערוצים אחרים, הוספה בלימוד תורה ודקדוק הלכה, תפילה ויראת שמים. את הרצון לחיים של קדושה לבניית כלים לחיים של קדושה שגם אדם נשוי זקוק להם.
כל זה כמובן לעניות דעתי לאור מה שפירטת במכתבך בלי להכירך כלל ובתפילה שה’ באמת שם דברים נכוחים במקלדתי
בהצלחה גדולה במה שתבחר !
נתנאל
net.tfz@gmail.com