מאת:

התפרסם בתאריך:

25/01/2016

למה חייב להיות רוע בעולם?!

שאלה מקטגוריה:

אני פשוט משתגע – למה חייב להיות רוע בעולם?!
למה חייבים להיות אנשים שמתנהגים מגעיל אחד לשני?
למה יש אנשים כופרים שמפרסמים באינטרנט דברי כפירה ותועבה?
למה גם בי – בתוכי – יש את יצר הרע שמונע ממני לעשות את הדברים שאני יודע שהם נכונים אבל הוא מגביל אותי לעשות אותם?

למה עכשיו אני קיבלתי יום חופש ובמקום ללמוד תורה כמו שאני יודע שצריך ואני רוצה אני שורף את כל הזמן שלי על המחשב (ח"ו לא רואה דברים לא צנועים, אבל זה ביטול תורה וזה לא פחות גרוע!)

לפעמים אני שואל את עצמי למה ה' ברא אותי בכלל, אני לא מסוגל להתמודד עם הרוע שנמצא בעולם!
למה חייב להיות רוע בעולם?!

תשובה:

שואל יקר! משאלתך הכנה, ניכרת האכזבה שלך מההידרדרות של בני אדם, השפלות וחוסר המוסר אליו הם הגיעו. באמת קשה, קשה לפקוח עיניים ולראות כמה כואב העולם שסביבנו, היית רוצה להבין מדוע הקדוש ברוך הוא נותן לשפל כזה לקרות. בהמשך אתה קושר את עצמך אל הרוע שאתה מתאר, ומאוכזב מכך שגם אתה נכשלת ובטלת תורה. מהכאב שלך אפשר גם לראות את גודל המעלה שלך, כמה אתה מעריך התורה ואת התפקיד המוטל עליך, מעריך עד כדי כך שאתה מרגיש שאולי אינך ראוי להיות חלק מהבריאה אם לא תמלא את המוטל עליך באופן מושלם. רגשות האשמה המשתקות הללו שאתה מבטא ממלאות את כולנו כשאנו נופלים ולא מצליחים להתמודד עם נסיונות, פתאום אנו שוכחים את כל הטוב והעושר הרוחני והנפשי שהעולם שסביבנו מלא ממנו ושאנו ממלאים אותו ורואים הכל שחור. רוב שאלתך נוגעת לקושי בהבנה מה רוצה מאיתנו ה', כך הייתי גם רוצה להשיב עליה. אפתח בקטע אהוב עלי מפיוט שאנו אומרים ביום הכפורים לפני תפילת ונתנה תוקף ובו תראה למה בכל זאת המצב שלך, שלנו מעודד בהרבה: אשר אימתך: בטפוח ערבות, בטכוס שחקים, בישרת ערפל, ביריעות מעונה, ומוראך עליהם.   ואביתה תהלה: מכתומי שמץ, מכמוסי כתם, מלכודי פח, מלעוני מר, והיא תהלתך!   אשר אימתך במסלולי זבול, במרומי שפר, בנטית דק, בנחית עבים, ומוראך עליהם.   ואביתה תהלה: מסרוחי מעש, משבעי רגז, מעדורי אמת, מעמוסי בטן, והיא תהילתך! הפיטן מתאר איך לקדוש ברוך הוא יש הרבה מלאכים שאין להם התמודדות ואין להם נפילות, והם דרוכים רק לעשות רצונו, אבל הוא בחר דווקא בך ובעבודה שלך מתוך החושך, המעשים הסרוחים שבעולם, הפיתויים והכשלונות שבעקבותיהם, בחר בבני האדם עד כדי שהוא מכיל את כל הרוע שהם מביאים ועשה אותם למנהיגים של הבריאה. כך גם אתה יכול למצוא את בעל האקדמות מתפעל כיצד מלאכים ענקיים וטהורים לא זוכים לפאר את ה' רק פעם אחת בכל ימי חייהם ואילו האדם השפל מברך ומשבח את ה' בכל עת. כאן גם טמונה התחלת התשובה לשאלתך, שהיא שאלה חשובה ויסודית, שאלה שעסקו בה רבותנו בהרבה מספרי המחשבה והקבלה [לא המוסר!], הרמח"ל – רבי משה חיים לוצאטו בספרו 'דעת תבונות', פותח בה ושואל: 'המסיבות הגדולות המתהפכות בעולם המראות תמיד לכאורה הפך ההשגחה ח"ו. כל שכן שאין הסברא רואה סוף הענינים להיכן הם מגיעים, מה רוצה האדון ב"ה בבריותיו, ולמה הוא מנהלם, ומה אחרית כל אלה'. הספר הזה חשוב שילמד על ידי מי ששאלות כמו שלך טורדות את מנוחתו. זה ספר מרגש ומרומם שיכול לתת המון אור ותקוה, בספרו מסביר הרמח"ל שה' ברא את העולם הזה בדווקא כבריאה חסירה ומצומצמת כדי לתת מקום לעבודת האדם שהיא השלמת החסרונות, וזו העבודה החשובה ביותר בבריאה, לא כך יהיה לעתיד לבוא לאחר האלף השישי, אז, בעולם הגמול , לא תהיה התמודדות ולא חיסרון, לא עגמת נפש ולא כאב, וגם לא אנשים רעים. הרמח"ל אומר שביכולת שניתנה לאדם בעולם הזה להשלים חסרונות ולתקן רוע, עשה ה' את האדם דומה ממש לו, בכך שהוא יכול ליצור, לבנות, להשלים, לתקן, ולזכות בשכרו בכח מעשיו. לכן חייבים שיהיה חיסרון בבריאה כדי לתת מקום לעבודה. ברור שהחסרונות של הבריאה מוכרחים להיות מפתים ומושכים עבור כל אחד, כי אם הם לא יהיו סיבה להתמודדות, מה הוא יתקן? כיצד הוא יגדל? במאמר המוסגר, כתבת שלא למדת ביום חופש, משמע שבימים כתיקונם אתה לומד תורה, אתה בר מזל! ההרגשה של סיפוק נפלא אחרי כמה שעות לימוד בודאי מוכרת לך, ובודאי מוכרת לך גם הרגשה של סיפוק מעזרה לחבר נזקק, של התעלות בקיום מצוות חג ומועד. לפי הרמח"ל העשיה שלך היא ענקית, היא שותפות שלך ושל נשמתך עם ה' בהשלמת הבריאה באדם, אומר הרמח"ל, מונחים כל כוחות הבריאה, כוחות הרשע של חיות הטרף ומאידך כוחות עליונים של רחמים, חסד, חריצות, וכל מידותיו של ה'. ככל שמתרחקים מה' ומשלטון הנשמה ומשליטים את הגוף החמרי המורכב מתכונות חייתיות, נעשים קרובים יותר לחיות הטרף והתכונות שלהם, כוחות אלו שולטים על האדם ומדרדרים אותו ואת כל העולם, כך עוד אנשים נולדים לתוך כל זה קל להם להכשל וקשה להם עוד יותר להתרומם. לא פלא שאתה רואה אנשים שמתנהגים גרוע כל כך, עסוקים בתועבות, הרי אפילו אנחנו, שמשתדלים להיות טובים, יכולים להיות מופתעים מעצמנו לאן הגוף והחומר הוריד אותנו ברגעים של 'איבוד שליטה', פתאום לכעוס מאוד, להעליב וכו', אז ברור שאנשים שאין להם מצפן רוחני כלל, יתדדרו יותר. עד כאן תמצית מקטעים נבחרים. מנסיוני האישי אני מאד ממליץ  לך ללמוד ספר זה עם חבר טוב כמו כל לימוד סוגיא, כך יתבררו לך הדברים טוב יותר ותוכל לרוות את צמאונך. כעת עוד מילה על האינטרנט ועל ביטול תורה, אתה מתאר איזה שהוא אובדן שליטה בקשר למחשב. חשוב שתפריד בין הצער שלך מביטול תורה שברור לי שהוא כנה, לבין הצער על הזמן שנשרף בגלל המחשב והאינטרנט, זה צער באמת מתסכל וזה בעיני הצער היותר בולט בשאלה שלך, צער על שאתה נשלט שלא בטובתך. הבעיה של אובדן שליטה או התמכרות מול הכלי המדהים הזה מטלטלת את כולם, חרדים, דתיים, חילונים וגוים, ממש כמו כל בעית התמכרות אחרת, היא פוגעת בזוגיות, בקשרי חברה ובעוד המון דברים, לכן חשוב שתלמד להתיחס אל האינטרנט כמכשיר שיש לו יתרונות ותתכנן את השימוש שלך בו באופן שתקום ממנו עם תחושה של שליטה. אינני יודע כמה אתה נחשף אליו וכמה אתה מרגיש זקוק לו, אבל לפי זה תנסה לקבוע לעצמך כללים, תכנן לאיזו תועלת אתה מעונין להשתמש באינטרנט? מה אתה רוצה להפיק ממנו? כדאי גם שתתיעץ על כך עם אדם מבוגר בסביבתך או עם חבר שאתה סומך עליו, כך עם מבט מבחוץ, תוכל להיות יותר מדויק מאשר בינך לבין עצמך.   מעריך את הכנות שלך ואת הרצון לברר את הדברים בפתיחות ובנכונות, אשמח להמשיך להיות לעזר, יוסף [email protected]

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן