The Butterfly Button
אפשר להאמין בצורה מוחלטת?

שאלה מקטגוריה:

רציתי לשאול שאלה שהתעוררה בי מקריאה בספר קובץ מאמרים של שם כותב ר אלחנן וסרמן שאלה כזו אם מתוך חכמי הפילוסופים שהיו חכים גדולים בכל קנה מידה רבים כפרו באלוקים איך אנחנו יכולים לחשוב שאנחנו יותר חכמים מהם ותשובתו שהיה להם נטיות אחר התאוות שלהם ובמילים אחרות הם לא היו אובייקטיביים והשאלה שלי איך אדם מתיימר לחשוב שכשהוא חושב על אמת ועל מהות העולם הוא נקי מדעות קדומות ומהסביבה שבה הוא גדל וממה שהוא הורגל מגיל קטן ומעוד אלף ואחד דברים שגורמים לא לחשיבה לא אובייקטיבית ואם כך לכאורה ההיגיון אומר שלא להאמין באמת אבסולוטית

תשובה:

שלום לך שואל יקר,

שאלת כאן שאלה חשובה מאוד ואני מתנצל על העיכוב. היה קשה לי לענות מכיוון שהשאלה שלך היא שאלה בהבנת דבריו של ר’ אלחנן אשר היא לאו דווקא הדרך בה אני רואה את הדברים.

בעיניי האמונה יושבת במקום שונה מה”שכל”, מההוכחות הלוגיות שמתבססות על נתונים חיצוניים. אדרבה, האמונה נמצאת וקיימת עמוק בתוכנו וחיפוש האמונה הוא בדרך של גילוי פנימי והערת מקומות שאולי רדומים או פחות גלויים לנו כשאיננו מתבוננים. באותה מידה בתפיסת עולמי אחד הדברים היפים והמיוחדים באמונה הוא שאינו מתחבר לכללים הניתנים למדידה והוכחה.

עיינתי בדבריו של ר’ אלחנן, ולמרות שייתכן שגם הוא לא התכוון בדווקא לשכל, איני רוצה לפרש דבריו בצורה שאולי נוגדת את כוונתו.

מכל מקום, מכיוון ששאלת על דבריו, אנסה לענות על שאלותיך.

אתה שואל האם בכלל אדם יכול להיות אובייקטיבי, האם ניתן להפריד את כל המטענים, החוויות, הדעות הקדומות וכו’ ולהגיע למסקנות שאינן נגועות בכל אלה. האם באותה מידה שאפשר לפסול את מסקנותיהם של אותם פילוסופים לא יהיה נכון לפסול גם את דעתו של מי שגדל בעולם של אמונה וחי על פיה.

בנוסף אתה מגיע למסקנה שאם אתה אכן צודק בשאלתך הרי שאין מקום לאמת אחת אבסולוטית.

אתחיל קודם מהסוף. חשוב לחלק בין השאלה האם ישנה אמת אבסולוטית, לשאלה האם אני יכול להוכיח מה היא.

אמת קיימת בזכות עצמה, גם אם אף אחד בעולם לא יכיר בה, היא תהיה אמת. וליתר דיוק, לא רק שאין שום קשר בין הידיעה שלנו לבין מציאות האמת, אלא שאילו האמת הייתה תלויה איכשהו בידיעה שלנו או בכל דבר חיצוני לה, היא כבר לא הייתה כזו אמתית וודאי שלא אבסולוטית.

אז אני מניח ששאלתך אינה האם קיימת אמת, אלא, במידה וישנה, האם ניתן להוכיחה. האם אותן חסרונות שיכולות להטעות את אותם הפילוסופים, לא יוכלו להטעות גם אותנו.

אז ראשית, מכיוון שאדם אינו אובייקט, הוא לעולם לא יהיה ממש אובייקטיבי. אך למרות המורכבות שבאדם אנו מאמינים שיש בנו דרך להגיע לאמת. “האלוקים עשה את האדם ישר”. יש בנו כוח ויכולת, אם כי זה ממש לא פשוט, למצוא את האמת. לנטרל לרגע את הקולות הרבים שמתערבים בתוכנו ולחפש אמת. אמת שהיא לאו דווקא נוחה, אלא נכונה.

זאת ועוד, האמונה היהודית מושתתת על רבדים עמוקים בהרבה ממסקנה לוגית פשוטה, היא גם נשענת על גילויים, על היסטוריה, על נבואות. עם זאת מגיע ר’ אלחנן ומנסה לעזור לנו דווקא מהמקום הכי פשוט בנו, בבחינת שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה. דווקא נגד זה ניצבת ה”קושיה” מאותם פילוסופים.

ר’ אלחנן מתייחס אליהם בכבוד. הפילוסופים ידועים כאנשים חכמים, כמי שחיפשו אמת, חלקם אף הקריבו את חייהם על מזבח האמת בה הם האמינו. אם החשבון כל כך פשוט, איך ייתכן שאפילו אחד מהם טעה?

כאן מרחיב ר’ אלחנן במה שנקרא “נגיעה”. הוא מביא דווקא מחז”ל, מאותם ענקי רוח שלמרות גאונותם וישרותם העצומה, ידעו כמה נגיעה קטנה יכולה לשבש את ישרות המחשבה. אז ברור שכולנו בני אדם, לכולנו יש “רעשי רקע”, זה לא פוסל דיין מלדון. אבל רווח ישיר, הנאה שהיא נגזרת של אחד הצדדים, היא עבה כקיר. היא עלולה להטעות אפילו את הישר שבישרים.

בנוגע לאמונה, יש צד אחד שיכול מאוד לקרוץ, שיכול להטעות בזהרו. צד אחד ש”מתן שכרו בצדו”. הנטייה האנושית להסיר את המגבלות שיכולה האמונה להציב, פועלת ברבדים העמוקים והפחות מודעים של השכל. היא מנסה בכל דרך לנווט את המחשבה לעבר התוצאה ש”תיטיב” עמה.

כשיישנם שני צדדים, האחד שמוליד רווח חומרי והשני שלא. לא ניתן להביא את השכל שצידד בצד הראשון כהוכחה.

ואסיים במשל קצר, כל אדם בריא יודע להבחין בין מעלה למטה. באינסטינקט הפשוט המובנה בנו [ובזכות האוזן המופלאה] אנחנו יודעים היכן אנו ממוקמים ביחס למרחב. יכול אדם לראות טייס שהופך את היוצרות ולהתבלבל. איך ייתכן שאדם כה כשרוני ובריא מגיע למסקנה הפוכה ממה שברור לי, האם זה אומר שאולי אני טועה. שה”כלים” שלי אינם יכולים להוכיח כלום. אז יגיע אדם חכם וירגיע. יספר לידידנו על תופעת הוורטיגו, זו שעלולה לבלבל גם טייס מנוסה במהלך הטיסה. ברגע שאדע מה יכול לגרום לו לטעות, אני כבר לא “מתרגש” מכך שמסקנתו נוגדת את מה שנראה לי ברור.

אז שוב, ברור שהשכל לבד אינו מספיק, ייתכן שאני נגוע. אבל הניסיון להוכיח מאנשים, גם אם ידועים כנקיי דעת, בדבר שיש בו כל כך הרבה נגיעות, זה כבר לא יהיה נכון.

בתקווה שדבריי יועילו.

מנחם ס.

mns10300@hotmail.com>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...
האם ביטוח חיים סותר אמונה?
אני סוכנת ביטוח במקצועי. רואה יום יום מקרי ביטוח לצערי, ואנשים שמקבלים מחלות לא עלינו, מתוקף התפקיד שלי אני מפיקה ביטוחי בריאות וחיים לאנשים שמעוניינים. המשפחה שלי נגד ביטוחים, והבנתי שיש כאלה שחושבים שזה נוגד את האמונה, ושאם חס וחלילה אעשה ביטוח בריאות- אצטרך בהקדם להשתמש בו, ח”ו מעוניינת לשאול:...
מתי נזכה לקבל נבואה?
תודה רבה על התשובות שכבר עניתם לי. אתם פשוט מצילים את העולם, יישר כח! מתי נזכה לקבל נבואה? בתקופת בית המקדש כמעט כל אדם בישראל, גם הפשוט ביותר, זכה לקשר עם ה’. בחורבן פסקה הנבואה ולצערנו רוב העם התרגל למציאות הזאת, וכשאני מדברת על נבואה מסתכלים עלי כמישהי שחולמת חלומות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן