The Butterfly Button
אנחנו מקיימים תורה ומצוות בשביל האינטרס שלנו?

שאלה מקטגוריה:

שלום רב, אני תלמיד ישיבה תיכונית ובקרוב אתחיל ללמוד בכיתה י"א אבל בזמן האחרון נושא קיום תורה ומצוות מציק לי רבות. למה בעצם אנחנו מקיימים תורה ומצוות? ישנן כמה תשובות לשאלה החשובה הזו נכון? לילדים, אנחנו נוהגים להשיב בפשטות – שכר ועונש. באמת נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא – יפשפש במעשיו. אין לנו ברירה, אנחנו כעת קיימים בעולם הזה ונבראנו ע"כ, אבל כדאי לנו לקיים את המצוות מכיוון שאם נקיימם- נזכה בשכר למעלה מכל שיעור, ואם לא נקיימם- ניענש בעונש למעלה מכל שיעור ולכן הילד מבין כי משתלם לו לקיים תורה ומצוות בצורה שניתן לכנות "שלא לשמה". ואז, לאחר כמה שנים הילד מתבגר וככל שהוא מעמיק יותר בקיום המצוות והתורה הוא מבין שהוא כבר פחות מתעניין בשכר ובעונש ויותר מתעניין בערך של קיום המצוות, בחשיבות של כך ומבין שלגדול בקדושה- זה הטוב האמיתי. יצא לי לקרוא בכמה ספרים על כמה שהדת אינה "תועלתנית", ואיננו מחפשים לספק את האינטרס האישי שלנו בקיום המצוות מכיוון שאם כן אינך עובד את האלוקים כי אם את עצמך ואני מסכים עם כל מילה! אבל בעצם, כל דבר שאנחנו עושים הוא אינטרס אישי! גם אם זה לא מידי במעשה או אפילו בחשיבה שלנו בסופו של דבר כל דבר מובל לאינטרס אישי. אנחנו שומרים מצוות כי זה הטוב האמיתי… דואגים בסופו של דבר שיהיה לנו טוב! המסילת ישרים מבהיר בפרק א' שהחובה של האדם בעולמו שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו, אז הנה אומר לך הרמח"ל מפורשות שהחובה המרכזית שלנו, עבודת ה' שלנו היא לדאוג לעצמנו! אנחנו לא הולכים אחרי הסיפוק והתאוות הגשמיים כי זה פשוט לא שווה את זה, כי התענוג האמיתי שהרבה יותר שווה הוא להתענג על ה' אבל אנחנו עובדים את ה' כדי לדאוג לעצמנו. אם כן, חוזרת השאלה, איך ניתן לקרוא לעבודה עצמית עבודת ה', איך עבודה למען האינטרסים האישיים שלנו היא עבודת ה'?

תשובה:

שואל יקר וחכם

שאלתך הנפלאה חובקת זרועות עולם, אך לא ניתן להתעלם מכך שיש בכוחה להטריד אנשים מעמיקים, כמותך, בעלי דעה רחבה המבקשים להבין את המהלכים הבסיסיים העומדים בתשתית חייו של עובד ה'.

חושבני שהמקום המרכזי לליבון סוגיות אלה, הוא בית המדרש, ע"י לימוד ספרות המחשבה יחד עם "עשה לך רב", ומכל מקום לא אמנע מלהציג בפניך כמה נקודות, מתוך תקוה שיהיו אלה 'פתחי אורה' כדי "לפתוח את הסוגיא", ישמע חכם ויוסף לקח.

אתה טוען שבעצם אדם עושה דברים רק למען עצמו. אני מסכים לחלוטין. אין באמת אפשרות שאדם ירצה שיהיה טוב למישהו אחר, אם באמת הוא אחר. אז מה הפירוש שאדם "עובד את השם"? מה היא "לשמה"?

אלא שהסוד הוא להרחיב את המבט על ה'עצמי'. לראות את עצמי כחלק ממשהו גדול.

ניקח כדוגמה, חייל שהולך לקרב ומוכן למסור את חייו למען המדינה והמולדת, מה הפשט בזה? הכיצד יתכן שהוא מוסר את עצמו בעבור מישהו אחר? אלא שמובן לכל אחד שהוא איננו נלחם עבור מישהו אחר, אלא הוא פשוט מרחיב את המציאות שלו ורואה את עצמו כחלק מהעם, והצלת העם מאויביו, היא הצלחתו הוא.

התפיסה העמוקה של האלוקות היא שלא מדובר במישהו נפרד. כשעובדים את ה' לא 'עושים טובה' למישהו אחר. אלא שה' הוא המציאות השלימה והכללית, שגם לי יש מקום שם (ההיפך מתפיסת הפירוד ב"אלהים אחרים" וכמו שפירש רש"י עה"ת שהם אחרים לעובדיהם). והרצון שיתגדל ויתקדש שמו הגדול הוא בעומק הדברים – טובה לעצמי. רק שאין זה עצמי המצומצם האנוכי הקטן, אלא עצמי הגדול והרחב. עצמי שיוצא מגבולות העצמי.

רבי שמעון שקופ מסביר בהקדמת ספר שערי יושר שזה גם ההסבר במצוות שבין אדם לחבירו, התכלית היא להרחיב את ה'אני' עד שיכלול גם את הזולת (וזה עומק: ואהבת לרעך כמוך), והכל עולה למקום אחד, שאי אפשר שבאמת אני ארצה בטובת הזולת אם לא שאני רואה את שנינו כמציאות אחת.

בקצרה: החסידים והקדושים שעובדים את ה' מתוך התמסרות וביטול העצמיות, אין להבין זאת כמחיקת העצמי וכאילו לא אכפת להם מעצמם, זה שיבוש חמור, אלא הפירוש שהם תופסים את מציאותם כנכללת לחלוטין במציאות ה', כמו החייל שבשעת הקרב רואה אל מול עיניו רק את הצלחת העם וממקום זה מתבטלת מציאותו הפרטית אל המציאות הכללית שאופפת את הכל.

כשקראת בספרים שהדת אינה תועלתנית, הפירוש הוא שאינה בעבור תועלת מצומצמת, אנוכית, אך היא בעבור תועלת של המציאות השלימה, הכוללת את כולם, כולל את עצמי!

לגבי דברי המסילת ישרים בפרק א' שהבאת, צריך לדקדק בדבריו שאינו אומר שמטרת האדם בעבודתו היא כדי שיוכל להתענג בעוה"ב, אלא שזו התכלית מצד הקב"ה. אבל האדם כאשר הוא במדרגה גבוהה, הרי הוא מ"בעלי הדעה האמתית… אין להם כוונת עצמם כלל, אלא כל תפילתם להגדיל כבוד שמו ית' ולעשות נחת רוח לפניו…" (מסילת ישרים פרק יט).

ובאמת שיש כאן כמין סתירה, וכבר עמדו בה בספרים, שמצד אחד השרישו לנו רבותינו (כגון הרמח"ל הנ"ל, וכבר נזכר באריז"ל ועוד) שהקב"ה ברא את העולם להיטיב עם בריותיו, ומצד שני מקרא מלא "כל הנקרא בשמי לכבודי בראתיו" וכן נקבע בברכה "שהכל ברא לכבודו".

התירוץ, בקצרה, הוא שהכל עולה למקום אחד. הרצון להיטיב מתממש בכך שבני האדם מקבלים אפשרות לגלות את כבוד ה' בעולם, ולמלא את הארץ מכבודו ויקרו יתברך, ובכך הם מתדבקים בטובו ובאורו, וזהו שכרם. והאריך בזה בספר "לשם שבו ואחלמה", ניתן למצוא את הדברים בספר "שערי הלשם", המלקט עניני נגלה מתוך הספר.

כאשר אדם עובד את ה' בשביל שכר בעוה"ב, זה יכול להיות באופן פשוט שהוא רוצה שיהיה לו נעים וטוב, וזו כוונה כשרה, אם כי לא מעולה. וזה גם יכול ללבוש צורה אחרת, כמו הצדיקים החסידים שעובדים את ה' למען כבודו כדי שהטוב הגדול המקיף את הכל, יתגלה ויעלה איתו את כל המציאות, ובמסגרת זו גם יגיע שכר לכולם.

נראה לי שדי במה שנכתב עד כאן, בשלב זה,

לך בכחך זה – להעמיק, לחקור ולבקש חכמה ותבונה,

ובודאי מובטח לך

"אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה –

אז תבין יראת ה' ודעת אלקים תמצא"

בברכה

ישי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה אפשר לצפות מאת ה’ רגשית?
תודה רבה על האתר המדהים הזה מתמודדת מאוד רגשית עם ה'. באה מרקע מאוד קשה ומורכב עם ערכים לא-עקביים משום מה – הרגשתי קשר עם ה’ יקר עד מאוד בימות התיכון. הגעתי לגיל ההתבגרות צינית, קשוחה, מאוד מתמודדת רגשית – ובית הספר ב"ה העניק לי חינוך נפלא, כולל הרגש עם...
אף אחת לא מתאימה לי – כי אני לא בטוח מי אני באמת
קודם כל תודה רבה על ההזדמנות והפלטפורמה, ממש משמח שזה עם ישראל שלנו. אני תלמיד ישיבה כמה שנים, ובשנים האחרונות עברתי תהליך של התחזקות, יותר מקפיד על המצוות, לומד תורה מתעניין יותר בעומק החיים ושאלות מהותיות. מה שבעיקר מטריד אותי זה ענייני הדייטים, אני מרגיש שהמצב הרוחני שלי לא מתאים...
לא רואה שזה עוזר לי לנסות סגולות והשתדלויות
יישר כוח על הפלטפורמה הזו לשאול שאלות באנונימיות ולשפוך את הלב. לעצם העניין. אני ממש אובד-עצות, מתמודד עם קשיים כלכליים ואחרים, דבר שגם גורם לי באיזה שהוא מקום לתמיהות באמונה. ויש לציין שזה לי תקופה ארוכה שהפסקתי.להתפלל מעבר לתפילות היומיומית החיוביות וכן לרוץ לרבנים לקבל ברכות. פעם הייתי קורא פרקי...
משבר זהות לאחר אובדן
רוצה לציין שזו לא הפעם הראשונה שאני נעזרת בכם, תודה רבה על כל העזרה והאוזן הקשבת… אני מגיעה מרקע משפחתי מורכב. ומאחר שכן, מעולם לא היה לי דוגמא אישית לחינוך ודרך רוחנית בחיים. בבית אפשרו לנו כמעט הכל: סרטים, אינטרנט פתוח וכו'. לא היה מי שישגיח עלינו הילדים. משכך, המקום...
אני לא מרגיש את קדושת השבת
כשהייתי צעיר, כל שבת היתה רוממות, וקדושה, והרגשתי ששבת זה משהו שאני מחובר אליו היטב, אבל מלפני כחצי שנה בערך, הפסקתי להרגיש את ה'שבת עדן הנפשות'. בהתחלה חשבתי שזה זמני,. אבל ככל שעבר הזמן התחלתי להרגיש שאני כבר לא מחובר לשבת קודש,. אני רוצה להרגיש חיבור עמוק לשבת,. אני רוצה...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן