The Butterfly Button
התקרבות לקיום המצוות משרה עלי מועקה

שאלה מקטגוריה:

שלום רב,
גדלתי בבית מסורתי והדת ומנהגיה לא זרים לי ומאוד חביבים עליי. יחד עם זאת, כאשר אני מנסה לעשות צעדים ולהתקרב, לשמור מצוות, ללמוד, להעמיק בעולם הרוח, אני נתקף בדכדוך וצער עד כדי בחירה להתרחק חזרה. כאילו ההתקרבות פותחת פצעים בלב שלא נעימים לי ואני בוחר להתרחק. אני ממש מרגיש מועקה בלב כשאני מתקרב ומרגיש בסיפור הכוזרי – כאילו הכוונה רצויה אך המעשה אינו רצוי.
אשמח לשמוע את חוות דעתכם. תודה רבה וחודש טוב

תשובה:

שלום וברכה,

קראתי את שאלתך בעיון.

אשתדל לענות לך מענה ראוי בסיעתא דשמיא.

הצטערתי עד מאד לקרוא את שכתבת. הכאב העולה מבין השורות של כתיבתך הוא ברור ונוגע ללב.

אולם, חושבני שהפתרון אינו טמון במשהו רוחני-דתי מופשט אלא, דווקא במה שרמזת לו בין שורותיך.

אסביר את דבריי.

כבר לימדונו חז"ל במסכת אבות "אין טוב אלא תורה שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" וכן אומר דוד המלך בתהילים "פקודי השם ישרים משמחי לב מצוות השם ברה מאירת עיניים".

וכל זה, כמובן, מדובר על הצד שבו שמירת תורה ומצוות נעשית מתוך גישה נעימה ובריאה ולא מתוך גישה חרדתית ומאיימת.

שכן, כאמור לעיל, ההתעסקות במה שנוגע לתורה ומצוות אמורה למלא את האדם בשמחה ובאושר. לא ההפך.

אומנם, שמירה מליאה וקפדנית של תורה ומצוות מכונה בלשון חז"ל כ"עול" ולכן נער המגיע לגיל מצוות מציין את יום זה כיום הכנסו ל"עול תורה ומצוות".

אולם, גם עול זה לא בא בסתירה, כלל וכלל, לשמחה ולאושר הנגרמים משמירת תורה ומצוות.

אדרבה, הפתגם אומר כי " העול, הוא המשחרר הגדול". שכן, ללא תורה ומצוות משתעבד האדם לחומריות ולתאוות היצריות הרבות שישנן כאן בעולם הזה. תאוות אלו אינן יודעות שובעה ולא נותנות לאדם מנוח.

ונקודה נוספת. מתוך דבריך עולה כי אינך נמצא במצב של קבלה שלימה ומליאה, בבת אחת, של שמירה קפדנית של תורה ומצוות אלא הינך עושה זאת בשלבים ובהדרגתיות מתונה ממש- "צעדים", כדבריך.

ממילא, לעניות דעתי, מתבקשת מאליה המסקנה כי לא עצם הקרבה ההדרגתית לתורה ומצוות היא הגורמת לך לצער ודכדוך, כדבריך, עד כדי רתיעה לאחור.

הנקודה היא, כפי שאתה עצמך רומז לה, טמונה בכל מה שנוגע ל"פצעי עבר", כהגדרתך.

דהיינו: ככל הנראה, כך אני מנסה לשער מבין השורות, הכוונה לדינמיקה המשפחתית שבה גדלת כל השנים; ליחסים בינך לבין אביך ואמך; ליחסים הסותרים שהתרוצצו בעבר בליבך בין הכבוד למסורת ולדת מחד ובין הרצון לחופש מוחלט שבו תעשה ככל שיעלה על ליבך; לסתירה שחשת בין הסביבה שבה גדלת בשכונת מגוריך ובין ההקפדה על אורח חיי של מסורת ושמירה, ולו חלקית, של תורה ומצוות.

כל הדוגמאות שהבאתי לעיל שהינם, כאמור, בגדר השערה בלבד, יכולים להסביר את הכאב הנפש שאתה חש כיום בבואך להתקרב, שוב, מחדש, לשמירה תורה ומצוות ברמה כזו או אחרת.

ואם, כדברייך המפורשים והברורים, הצער כה גדול והמועקה כה רבה עד שמבחינה נפשית אתה מעדיף להתרחק חרף רצונך הראשוני דווקא להתקרב, ואם הדבר חוזר על עצמו ונשנה שוב ושוב והינך מרגיש שאתה נמצא בתוך מעגל קסמים, הרי שמכל זה אני מסיק שהפצע אכן עמוק הוא וכואב עד למאד.

להתרשמותי, לא תוכל לפתור מועקה זו לבדך.

אתה צריך לפתוח אותו, לעומק, עם אדם חכם ומנוסה.

זה יכול להיות, כמובן, איש מקצוע המתעסק בתחום של הנפש והרגש; זה יכול להיות עם אדם מנוסה ומבוגר שמתעסק בתחום החינוך ויודע איך לגשת לנפשות של בני אדם לסוגיהם השונים.

מה שברור הוא שזה חייב להיעשות עם מישהו שלישי ולא איתך לבדך רק בינך לבין עצמך.

אם אתה מעוניין בסיוע שלי בפנייה לאיש מקצוע, עדכן אותי בבקשה במייל חוזר ואשתדל לעזור לך בהפניה מתאימה.

מקווה שדבריי יתקבלו על ליבך ומקווה שתמצא את האיש המנוסה והחכם שהוא המתאים לך ביותר ויבין לנפשך בכדי להביא לה מזור ורגיעה.

מקווה שסייעתי לך.

ברכה והצלחה!

צבי

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

שאלות גדולות על הקשר שלי עם אלוקים
אחרי תהליך של למידה מרובה, בניהול קשר עם הזולת ממקום של ערך עצמי כבוד מובחנות בריאה ללא ריצוי שלילי, לבנות קשרים שבנויים מבחירה הדדית. עלה בי חיפוש של קווי דמיון לכך בקשר מול ה' ית', למעשה אני מוצא בעצמי בקשר שלי מול ה' תחושות של הקטנה ועודף אחריות אל אף...
מי יכול לשנות את ההלכה?
אני יודעת שאחת הסיבות שלא משנים את ההלכה היא שצריך בית דין גדול בחכמה כדי לשנות את ההלכה. אני שאלת: זה לא כ"כ משהו מדיד, מי גדול בחכמה, למה קבעו שרק ככה ניתן שנות את ההלכה? זה נראה שהכוונה מאחורי זה היא שאף אחד לא ישנה, כי איזה ב"ד יגיד...
חבלי משיח? האם יש יותר צרות מדורות קודמים?
אני לא יודעת מה המקור לזה בדיוק - אבל ידוע שכתוב שבדור שלפני ביאת המשיח יהיו צרות גדולות ורבות יותר מהדורות הקודמים. שאלתי היא - נראה שבדור שלנו אנשים חיים הכי טוב שאפשר, יש שפע שכמוהו לא היה והתמותה ירדה בהרבה כי הרפואה השתכללה, אף אד לא רעב ללחם וגם...
לא רואה שזה עוזר לי לנסות סגולות והשתדלויות
יישר כוח על הפלטפורמה הזו לשאול שאלות באנונימיות ולשפוך את הלב. לעצם העניין. אני ממש אובד-עצות, מתמודד עם קשיים כלכליים ואחרים, דבר שגם גורם לי באיזה שהוא מקום לתמיהות באמונה. ויש לציין שזה לי תקופה ארוכה שהפסקתי.להתפלל מעבר לתפילות היומיומית החיוביות וכן לרוץ לרבנים לקבל ברכות. פעם הייתי קורא פרקי...
עולם הבא בחירה חופשית והמסתעף
כבר תקופה לא קצרה שיש כמה נושאים שמטרידים אותי וחשבתי לנסות לשאול אותם פה.. אני אמנם לא חרדי, אפשר להגיד שנטול מגזר, אבל קראתי פה תשובות וראיתי שאתם עונים מצוין. 1. למה ה' ברא את הגהינום, ולמה הסבל בו כל כך גדול. כתוב שהוא נברא בשביל לנקות את הנשמה, אבל...
למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן