תשובה
שלום לך בחור יקר
אשרייך!
אשרייך שאתה רציני, ושאתה רוצה להתקרב לה' ולגשת לראש השנה מוכן, בצורה הכי טובה שאפשר.
היום הזה לא עובר לך ליד האוזן, אתה רוצה לגשת אליו בכובד ראש, ואתה רוצה לקחת על עצמך דברים.
אבל בעיקר אתה רוצה סדר, כמו שכתבת בהתחלה "רוצה לעשות סדר", אתה מבולבל כמו שכתבת, אבל אתה טוען ש"פשוט לא יודע לעשות סדר בדברים"….
בוא ננסה לעשות קצת סדר.
מה צריך לזכור בראש השנה? אוהה הרבה דברים…
אבל ראשית נדבר על החוויה.
צריך לזכור שבחוויה יש קצת ניגודיות בראש השנה.
מצד אחד זה חג וצריך לאכול סעודות ולהתענג כמו שנוהגים ביום טוב.
ומצד שני יש יום דין.
צריך לזכור חזק שהפחד מיום הדין, והבלבול והלחץ להיות מוכן ליום הדין, לא יפגום בחלק של היום טוב.
אסור להיות עצובים!!! ראש השנה זה לא יום תשעה באב.
מחויבים להתנהג כמו יום טוב!
אוכל טוב, ושירים, ושמחה. אם ההכנה ליום הדין גורמת לעצבות 'יצא שכרינו בהפסדינו'.
ובמקביל צריך באמת להתכונן ליום הדין.
יום שבו דנים אותנו לשנה החדשה הבאה עלינו לטובה.
וזה עצמו ההכנה ליום הדין גם משמחת.
תאר לך היה ראש השנה פעם ב5 שנים. לא היה מה שיעורר אותנו פעם בשנה לחזור קצת למסלול הנכון ולהיות אנשים יותר ישרים וטובים.
בחסד ה' עלינו נתן לנו ה' כל שנה מחדש ראש השנה, יומיים שנותנים לנו כח לכל השנה כולה, הם הראש של השנה שמהם מושפעת כל השנה כולה. איזה משמח זה.
זו תחושה טובה להרגיש שאנחנו מרוממים ועושים את הדבר הנכון.
בטח גם לך יש הרבה רגעים מרוממים כאלו שאתה מרגיש שאתה שייך למקום נעלה יותר, שאתה שייך לחלק הטוב של הבריאה, שאתה מרגיש שאתה טוב.
בראש השנה יש לכולנו את ההזדמנות לחוות את התחושה הזו, יש הזדמנות להתחדש ולהביא את כל הרצונות הטובים ואת כל הרוממות הזו לכדי מעשה.
הכל חדש, פותחים דף חלק, "עולים כיתה" וכל "האיחורים והחיסורים" של שנה שעברה כבר לא רלוונטיים לשנה זו.
נכון שזה משמח?
מה עוד צריך לזכור?
מה הוא היום הזה שנקרא ראש השנה?
מה המשמעות והתפקיד ביום הזה?
בראש השנה אנחנו ממליכים את הקב"ה עלינו
כך כתוב בגמרא "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם" (ראש השנה טז')
וזה מה שגורם לרוממות שדיברנו עליה קודם.
כי רוממות נוצרת מזה שאדם יודע שיש לו תפקיד בעולם…
האדם מרגיש שהוא עושה את הדבר שלשמו הוא קיים.
אם אנחנו ממליכים מלך, פירושו שאנחנו עבדים למלך,
ובתור עבדים למלך יש לנו תפקיד, אם אתה עבד של המלך כנראה שיש לך משימה בשביל המלך.
אם הוא ברא אותך, כנראה שיש לו תפקיד בשבילך. האמת לא 'כנראה', בטוח שיש לו תפקיד בשבילך, ממש כמו בממלכה של בשר ודם שלכל עבד תפקיד משלו לביצוע.
אם הקב"ה נותן לך חיים עוד שנה, וגוזר עליך שנה טובה שוב פעם, הוא שוב פעם 'ממנה' אותך לתפקיד שלך ורוצה שתמלא אותו.
זו תחושה נשגבה להסתובב בעולם ולדעת שיש לנו תפקיד, ושאנחנו לא סתם קיימים פה.
ובהמלכה של הקב"ה בחרנו שהוא יהיה המלך והתפקידים שהוא נתן בתורה הם יהיו התפקידים שלנו.
את זה צריך לזכור בראש השנה, את התחושה הזו של השייכות לתפקיד שהמלך משית עלינו. ולקבל על עצמינו את המלוכה הזו.
וזה שווה לנו להמליך אותו, כי אנחנו מאמינים שהתפקיד שהוא השית עלינו הוא הטוב והוא האמת.
ההיפך מזה זה כשחטאנו וזה לא היה שווה לנו. כמו שאנחנו אומרים בסליחות "סרנו ממצוותיך וממשפטיך הטובים ולא שווה לנו", משפטיך הם הטובים, ואנחנו שסרנו ממצוותיך זה לא היה שווה.
במשקל המאזניים אם נשקול האם 'שווה' לנו לחטוא או לקיים את רצונו יתברך, ברור ששווה לנו לקיים את רצונו יתברך.
אז בינתיים יש לנו 3 חלקים
היום טוב. היום דין. וההמלכה של הקב"ה.
כמובן ששלושת התכנים האלו מזינים אחד את השני.
היום טוב אנו חוגגים על היותינו ממליכים את המלך עלינו, וההמלכה של הקב"ה יוצרת את הדין, שהדין הוא בעצם בודק את תפקידינו בעולם שוב.
תשובה
כתבת "כל הזמן אומרים שהבן אדם צריך לעשות תשובה, אבל על מה בדיוק"?
ראשית כל אני רוצה לדייק לך קצת.
מי זה כל הזמן אומרים?
הקב"ה אומר, תשובה היא מצווה דאורייתא, לשיטת הרמב"ן נאמרה בפרשת נצבים, וברמב"ם בספר המצוות מצווה עג'.
זה לא "כל הזמן אומרים", זו מצווה מן התורה ככל המצוות.
וההסתכלות על המצווה הזו היא כחסד גדול של ה' ולא כאיזו שהיא מעמסה קשה.
הרבינו יונה מתחיל את ספרו שערי תשובה בתיאור כמה טובה גדולה זו של הקב"ה שנתן לנו אפשרות לחזור בתשובה, ז"ל "מן הטובות אשר הטיב ה' יתברך עם ברואיו, כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם ולנוס מפח פשעיהם"
טוב, אז על מה בדיוק לעשות תשובה?
זה נשמע לך מרוחק ותלוש… מה תשובה עכשיו? מה זה? למה? על איזה חטא? כמה?
אפשר לעשות שוב? יש רשימה של דברים? איך זה נראה לחזור בתשובה?
"אף פעם לא מזכירים את החלק שצריך "לתקן" וזה מבלבל…..
שאלות קשות שאלת
באמת זה נושא מורכב, רבינו יונה כתב על זה ספר שלם, על דרכי התשובה ועל המעכבים מן התשובה.
והרמב"ם כתב 10 פרקים בהלכות תשובה.
לא את כל המסלול של תשובה נצעד פה 'בתשובה', אבל קצת מה שקשור לראש השנה אכתוב. אמליץ לך במקביל ללמוד את הדברים בפנים מתוך הספרים.
יש בראש השנה דבר מפתיע ביחס לימים האלו, לא אומרים וידוי!
בסליחות שלפני ראש השנה אומרים כל יום וידוי, והרמב"ם כאשר הוא מונה את מצוות התשובה בספר המצוות הוא מציג אותה כמצוות וידוי.
כלומר שוידוי הוא חלק קריטי ואולי העיקרי במצוות התשובה.
ואנחנו יודעים שראש השנה הם 2 ימים מתוך עשרת ימי תשובה, ובכל אופן לא אומרים בהם וידוי… למה? לכאורה איך הם יכולים להיות חלק מעשרת ימי תשובה בלי החלק של הוידוי?
אפשר לעיין ולהעמיק הרבה בשאלה הזו.
ככותרת וכיוון נראה שזה קשור להמלכה שדיברנו.
כל הרעיון של וידוי פירושו להודות (וידוי והודאה מאותו לשון), כלומר להודות שהחטאים הם באמת חטאים, להסכים לקבל את זה שהחטא הוא חטא ויש מי שציווה לו לחטוא.
במהותו הוידוי מורה על זה שיש הקב"ה שציווה לא לחטוא.
ולפני שממליכים אין למי להודות זאת…
כשלב ראשון של הוידוי זה לומר שיש מלך שלפניו מתוודים.
אין וידוי בראש השנה כי מתעסקים בדבר בעצמו שהוא ההמלכה של מי שלפניו מתוודים.
ומקבלים על עצמינו את ציוויו.
עד כאן קצת סדר ברעיוניות של ראש השנה בכותרות.
השארתי לך מקום לפתח את הנושאים וללמוד אותם.
אבל אתה גם מבקש הכנה מעשית. אתה רוצה לקבל על עצמך דברים.
אתה רוצה להבין מה 'אתה' צריך לתקן.
למה אין רשימה של דברים לתקן?
האמת שיש רשימה של דברים…. הוידוי!
והאמת שיש עוד רשימה, חמישה חומשי תורה שכתוב בהם תרי"ג מצוות.
כן אבל למה אין משהו יותר ספציפי? עלי הבחור שמבקש לשוב…
על זה יש את הפסוק המפורסם במשלי "לב יודע מרת נפשו".
כל אחד יודע בדיוק איפה הוא צריך להתחזק.
אין עניין לעשות רשימות ציבוריות כי זה לא רלוונטי…
כל אחד ומה שהוא צריך להתקדם בו.
אין רשימות שקשורות לכולם אותו הדבר.
כמו שכתבנו על עבדים למלך. כל אחד מקבל תפקיד ולכן כל אחד תפקידו שונה ותשובתו שונה.
מה שנהוג בעולם הישיבות הוא לקבל קבלה טובה מעשית ולצעוד איתה כל השנה.
אחרי שתביט אל ליבך פנימה ותנסה לגעת בחלק ששייך אליך בעבודת ה' תקבל על עצמך קבלה שקשורה לנושא הזה.
2 המלצות חשובות בעניין של לקבל קבלה.
המלצה ראשונה: רצוי שהקבלה לא תהיה קשה מדי אלא משהו שאפשר לעמוד בו.
גם כדי שתעמוד בזה לאורך זמן, וגם שיהיה לך סיפוק מזה שעמדת בקבלה שלך.
המלצה שניה: תקבל קבלה שנוגעת אליך וקשה לך לקבל אותה, ולא סתם משהו שתלוש מחיי היום יום שלך.
כלומר מצד אחד קבלה שקשורה באופן ישיר למה שהחלטת שזה ההתמודדות שלך בעבודת ה', כדי שיהיה משמעותי. ומצד שני שלא יהיה קשה מדי כדי שתצליח לעמוד בזה.
מקווה שעשיתי לך קצת סדר בדברים.
ומקווה שתצליח לקבל שפע מהקב"ה לשנה החדשה.
שפע שיעזור לך למלא את תפקידך המוטל עליך מאת המלך
כתיבה וחתימה טובה
שמעון