The Butterfly Button
איך אוכל להעריץ את בעלי?

שאלה מקטגוריה:

תודה על אתר מדהים ועל עבודת קודש!

מקווה שאצליח להבהיר את שאלתי:
אני נשואה כמה שנים לבעל מדהים ב"ה. בעל חם, זורם, גמיש, שמשקיע מאד בבית ובמשפחה.
במשך השנים עבדנו קשה והשקענו המון בזוגיות. השנים הראשונות היו מאסיביות וקשות.. ב"ה היום אנחנו על דרך המלך ועם קשר חם וקרוב מאד.
אחד הנקודות שעליהם בעיקר עבדנו הוא על נושא השתלטנות (שלי). או יותר נכון- להפוך להיות אישה כנועה (התחברתי מאד לספר "ללמוד להכנע" של לורה דויל) שמכבדת את בעלה וממילא בעלה רוצה להעניק לה ולהגן עליה.
אני יכולה להחמיא לעצמי שממש השתניתי. נעשיתי עדינה יותר ורכה ועם מודעות גדולה להערות ולצורת דיבור לבעלי.
אבל עדיין, זה לא מושלם ויש לאיפה להתקדם. .
מתוך שיחותינו הגענו למסקנה שאחת התכונות שבולטות אצל אישה כנועה- זה שהיא מעריצה את בעלה ורק רוצה לתת לו ולכבד אותו
ועכשיו לשאלתי:
בעלי מרגיש שחסר לו את ההערצה שלי.
אני יכולה להגיד שאני ממש אוהבת אותו. מעריכה אותו מ-א-ד על המון עבודה עצמית שהוא התקדם מאז החתונה, אוהבת מאד את התכונות שלו אבל אני לא מעריצה אותו עם עיניים נוצצות. למה? אני לא יודעת.. אני תוהה אם חסר לי משהו בהסתכלות שלי עליו או שאני לא מספיק מתמקדת בחיובי, ואולי זה פשוט סגנון? ואני לא טיפוס מתלהב וצורח אלא יותר עמוק ומחמיא במילים? ואולי יש דרך להחמיא שירגיש שאני מעריצה אותו?
עדין- זה חסר לבעלי וגם אני עצמי הייתי רוצה לתת לו את התחושה הזו.
איך זה שיש נשים שפשוט מעריצות את הבעלים שלהן? בלי לשאול שאלות.. בלי לבקר.. פשוט להעריץ אותו איך שהוא..?

האם יש לכם טיפ לתת לי?
אני כ"כ רוצה להיות אישה כזו לבעל שלי!!

בתודה!

תשובה:

שלום לך יקרה מאוד,

רוצה לומר לך שהתרגשתי מאוד לקבל את שאלתך. כיף לקבל שאלות כאלו. שאלה של אישה שטוב לה, עשתה עבודה כל כך גדולה ויפה עם עצמה והזוגיות, אישה שמעריכה ואוהבת את בעלה בצורה כנה ואמיתית, ורוצה פשוט להוסיף את ה"פיניש" החסר לדעתה, הדובדבן שבקצפת – ההערצה.

עברו שש שנים, עבדתם הרבה כל כך, את מרגישה שהתקדמת, ועדיין לא מרגישה שהגעת לפסגה. את מרגישה שמשהו חסר. ואני רוצה רגע לקרא וליהנות יחד איתך מן הדרך שעשית ולבחון את התהליך המדהים שלכם לפני שאנחנו מתקדמות הלאה לכיוון הפסגה.

את מרגישה שהתחלת את חיי הנישואין שלך כאישה "שתלטנית". אישה שתלטנית היא אישה שלא נותנת אמון בבעלה. היא מרגישה שאם לא תשלוט על כל הרכיבים בחייה, משהו ישתבש. היא צריכה להיות מעורבת בכל דבר, לתת עצות, ולא לסמוך על בעלה בשום החלטה, כי הרי אם יטעה זה יהיה נורא ואיום.

אישה כזו לא נותנת לטוב שבבעלה לצאת ולהתגלות. גבר צריך אמון, הערכה וכבוד בשביל לחיות חיי נישואין תקינים. גבר שחי טוב במערכת זוגית הוא גבר שיכול לתת. גבר רוצה לדאוג לאשתו, להרגיש שהוא מיטיב איתה ושנוכחותו משרה עליה ביטחון ואמון. גבר שאישה מאמינה בו בצורה כזו הוא גבר מאושר.

ואת, אישה טובה ויקרה שכמותך, הבנת את זה. קראת את הספר "לדעת להיכנע" שאכן מכוון את האישה למצות את הטוב שבקשר הזוגי, כאשר מילת המפתח בספר היא: להרפות. להרפות מהלחץ שמא הוא יקבל החלטה מוטעית, מהצורך לתקן אותו, ומהצורך לשלוט בחייך. את סומכת עליו שהוא יוביל את הבית וגם אם בדרך יהיו כמה "פשלות" קטנות, המטרה – בעל מועצם ואוהב שווה את הכל.

אני רוצה לדייק ששם הספר "לדעת להיכנע" כמו שהבנתי אותו, לא מדבר על כניעה לבעל בכיוון של שליטה גברית וכניעה לה, אלא הכניעה היא מעין הרכנת ראש מול המציאות. אני מדמיינת את זה כמו נשימה עמוקה והרפיה. להפסיק להילחם כדי לשלוט במציאות, ולקבל אותה כמו שהיא. לקבל את הבעל כעובדה נתונה עם שלל מעלותיו ומחסרונותיו ולתת לו להוביל.

והאמת, זו אחת העבודות הקשות לאישה. אישה מטבעה היא לביאה. מגוננת, רוצה לדעת שלכולם סביבה טוב, והיא עושה את המקסימום בשביל לאפשר את זה. בכל הכלים העומדים לרשותה. כאשר בא מישהו ורוצה לקחת ממנה את תחושת הביטחון שבשליטה במציאות היא רוצה לדעת שהוא ראוי לכך. זו עבודה קשה מאוד להפקיד את חייך, חינוך ילדים והאחריות לפרנסה על בן אדם אחר.

זו אכן עבודה קשה, אך כאמור בספר – היא משתלמת. כי כאשר את נותנת את האמון והאחריות מוטלת עליו, הוא יצליח. אחריות היא כמו סל כבד. כאשר אחד מהמחזיקים בסל משחרר מעט את אחיזתו, המחזיק השני אוטומטית מקבל עליו כובד נוסף כדי שהסל לא יפול. ובשביל לגרום לצד אחד לקחת אחריות רבה יותר, השלב הראשון הוא לשחרר ולהרפות.

כאמור, את השלב הזה, שלוקח לנשים זמן רב לעכל ולהבין, את צלחת. עשית את הדבר החשוב ביותר: קיבלת אותו כמו שהוא. את אוהבת את התכונות שלו ומעריכה את אופיו.

אבל את כותבת שמשהו חסר. שאת מרגישה שעדיין לא הגעת לרמה הגבוהה ביותר והיא הערצה.

ואני שואלת. מה זו הערצה?במה היא שונה מההערכה הרבה אותה את מביעה בצורה כל כך ברורה במכתבך?

בדקתי, וההגדרה המילונית של הערצה היא זו:

"הערצה היא רגש אנושי שבו אדם מגלה הערכה רבה, לרוב לא ביקורתית, כלפי אדם אחר, תופעה או עצם. הערצה קשורה בדרך כלל להתפעלות רבה מהאחר וממעשיו. המעריץ נוטה לייחס לנערץ כמעט אך ורק תכונות חיוביות, ונוטה להתעלם, להדחיק או להכחיש קיום תכונות שליליות בנערץ. פן אופייני אחר של הערצה הוא נטייה לביטול עצמי, ולהעמדת המעריץ מול הנערץ כמי שערכו פחות במידה ניכרת מזה של הנערץ, או לאמוד את רצונותיו כחשובים פחות מאלו של הנערץ"

יש בהגדרה הזו שני חלקים. חלק אחד הוא הערכה מרובה, כלומר ייקור תכונותיו הטובות של הזולת, והתעלמות מתכונותיו השליליות. והחלק השני כבר גולש למחוזות פחות בריאים. הוא גולש לביטול עצמי, כניעה מוחלטת, ראיית נשוא ההערצה כמעין דמות בלתי נתפסת וכדומה.

אם הרצון השלם שלך הוא להגיע לכבוד גדול יותר לבעל, להסתכל בעיקר על תכונותיו החיוביות, והתפעלות רבה מפועליו והתנהגותו – הרצון הזה הוא חיובי ואפשרי בהחלט. גבר שאשתו מעריכה אותו, ואף מיידעת אותו כמה שהוא יקר בעיניה, וכמה התנהגותו ומעשיו יפים ונכונים בעיניה – הוא גבר שטוב לו. וכמו שאני מצליחה להתרשם ממכתבך, את לגמרי שם. וגם אם את מרגישה שאת צריכה להתקדם עוד בתחום, זה דבר שיקרה עם הזמן.

תכונות הערצה כמו המתוארים בחלק השני של ההגדרה לא מתאימים למערכת זוגית. מערכת זוגית מושתתת גם על אהבה וכבוד מצד הגבר לאשתו. אין כאן מערכת של מישהו כנוע וקטן כלפי הגדול, החזק והשולט.

הערצה מסוג זה כזו קורית בדרך כלל בגיל הנעורים, בה יש נטייה להעריץ איזושהי דמות המהווה מודל לחיקוי, כאשר מושא ההערצה יכול להיות מורה/מדריך/זמר וכו'.

הערצה מובילה לסגידה, לרצון להידמות ולחקות את הנערץ, ולפעמים המעריץ חי את חייו דרך הנערץ. המעריץ מייחס לנערץ תכונות חיוביות בלבד, ולא רואה אותו כבן אדם שווה לו. הוא רואה בו דמות לא מושגת ולא נתפסת. גם כשהוא רואה התנהגות לא נאותה, הוא מפרש אותה בצורה חיובית כדי לא להרוס את התמונה המושלמת.

הערצה כזו אנו רואים לרוב אצל ילדים ובני נוער. כאשר בן אדם בוגר רואה מבוגר אחר כמושא להערצה זה לרוב נובע מביטחון עצמי ירוד, או חסך מסוים מילדות.

אני לא יודעת מה חסר לבעלך בהערכה שלך, אבל קשה לי להאמין שהוא רוצה אותך מחוקה לצידו. שהוא רוצה אישה שרק תהנהן בראשה ותרוץ למלא את כל משאלותיו. גם אם יש רצון כזה, הרי שבמציאות הזוגית של ימינו היא לא נכונה, ואף מסוכנת.

זוגיות כמו שאנחנו חיים היום מבוססת על הדדיות בקשר. הקשר מושתת על אהבה וכבוד, וגם על שותפות. לא על ראיית האחר כבלתי נתפס. את חיה לצידו, שותפתו לחיים, ואת רואה בעצמך שלא התפתחה בך הערצה. לא בגלל שמשהו לא בסדר איתך, אלא להיפך. כי את אישה חכמה, חושבת ואינטלגנטית.

אני מציעה שתקראי את המזמור "אשת חיל" ותראי: מי היא אשת החיל המתוארת שם? היא לא כנועה, לא קטנה, היא אישה פעילה, שמרוממת את בעלה "גמלתהו טוב ולא רע", ובמקביל מלאת מעש, דואגת למשפחתה, ומקיימת עולם עשיר של נתינה וחסד. ובעלה? מאושר. "קמו בניה ויאשרוה, בעלה ויהללה". היא אישה שהעריכה, גמלה טוב, והיה לה ערך עצמי משלה. בשום חלק במזמור אין ביטול עצמי וכניעה.

את אישה מדהימה. באמת. כל כך רוצה להיות טובה יותר ויותר. ואולי פשוט הגיע הזמן לעצור לרגע. להסתכל אחורה, לראות כמה הרבה עבדת והתקדמת, כמה את רחוקה מהמקום בו היית. אני רואה אותך בעיני רוחי כמטפסת הרים מוכשרת, וקוראת לך: עצרי רגע, תראי את הנוף! יכולה להיות שיש עוד פסגה שצריך לכבוש, אבל בואי, הגעת לנקודת היעד. כאן עוצרים, מתרעננים, מצטלמים 

תנשמי עמוק, ותהני מהקשר אליו הצלחתם להגיע, עשיתם דרך שיש זוגות שלא מגיעים אליה גם אחרי 20 שנה.

העבודה הקשה בזוגיות היא לאו דווקא בהתקדמות. היא גם ביכולת היומיומית לשמור על המצב. לשמר את ההערכה, את ההרפיה ונתינת המקום שלו להוביל.

וככל שתתמידי בהערכה ובהרפיה הזו, בעלך ירגע גם הוא מהחשש שתהיי כמו אמא שלו. הוא ילמד ליהנות מהיותך פרטנרית לשיחה, חברה טובה, והאישה שהכי מעריכה אותו בעולם.

שלך, בהערכה גדולה

תרצה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. וואוו איזה שאלה, איזה עבודה עצמית, בהחלט ראוי להערכה.
    וממש נהניתי מהתשובה, בהחלט לרדת לעומקם של דברים.
    אבל מה אפשר לעשות מהצד השני, אם אני בעל שמרגיש שאשתו לא סומכת עליו, היא לא נותנת לו לנהל את הבית כמו שהוא חושב, היא רוצה שהבית יתנהל כמו שהיא רוצה, מה אני יכול לעשות כדי שאני כן אקבל יותר מקום, ויותר הערכה?
    נ.ב. אני ממש רגיש, ואשתי כשהיא רואה שמשהו לא מסתדר כפי הבנתה או רצונה, זה עובר למצפון' אבל… וכו', ואז אני נשבר ואני אומר לה, טוב בסדר, וכדי שהיא תרגיש טוב, אני אפילו מחמיא ומעודד, למרות שזה ממש למורת רוחי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן